1

مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرمابی: کاهش ۱۵ درصدی ماهیان گرمابی به دلیل خشکسالی/ از نوسانات ارزی سود زیادی نبردیم/ وضع صادرات خوب است

مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرمابی کشور گفت: امسال که قیمت ماهی به تبع نوسانات ارزی کمی بالاتر رفت با وضعیت عدم تولید، سودی که می‌توانستیم به دست بیاوریم را از دست دادیم. امسال بحث صادرات خوب است و فشار تجار برای صادرات باعث شده تاکنون حدود ۸۰ درصد از تولید صید شود.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ حسن آقازاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرمابی کشور در خصوص وضعیت تولید ماهیان گرمابی و تولید در سال ۹۷ اظهار کرد: امسال برای تولید آبزیان به خصوص ماهیان گرمابی با مشکل خشکسالی و کمبود آب شدیدی مواجه بودیم. استان خوزستان و گیلان به شدت با این مسئله درگیر بودند که تلفات بسیار زیادی دادند و میزان تولید را کاهش دادند.

وی افزود: در استان خوزستان آب به دلیل تقلیل و سهمیه بندی به شدت شور شد و آبزی‌پروری و آبگیری را منع کردند و تعدادی از مزارع ما آبگیری نکردند. از شرکت آبفای خوزستان اخطاریه و تهدیداتی مبنی بر منع آبگیری داشتیم و در پایان سال آب شدیدا شور شد و از ۱۶هزار pp بالاتر رفت که برای ما مشکلات بسیاری را رقم زد.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان گرمابی کشور در ادامه تصریح کرد: امسال که قیمت ماهی به تبع نوسانات ارزی کمی بالاتر رفت با وضعیت عدم تولید، سودی که می‌توانستیم به دست بیاوریم را از دست دادیم. از مشکلات دیگر ما عدم نقدینگی و مشکلات خوراک دام و صادرات آن بود که باعث کمبود در بازار شد.

وی با اشاره به اینکه نهاده‌های آبزیان ۹۰ درصد داخلی است، اذعان داشت: مشکلاتی که در ترخیص نهاده‌های دامی برای بخش‌های مختلف دامپروری در کشور رخ داده در صنعت آبزی‌پروری اتفاق نیفتاده و ما حدود ۹۰ درصد از نهاده‌های آبزیان را در کشور تولید می‌کنیم و با واردات کاری نداریم مگر در بخش‌های آزمایشگاهی که در تولید موثر نیست.

آقازاده در رابطه با میزان کاهش تولید آبزیان در کشور عنوان کرد: تاکنون میزان تولید حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است. بخشی از محصول ما هنوز در داخل آب است و تا صید به پایان نرسد آمار دقیق‌تری نمی‌شود داد و تا پایان بهمن صید ادامه دارد.

وی گفت: امسال بحث صادرات خوب است و فشار تجار برای صادرات باعث شده تاکنون حدود ۸۰ درصد از تولید صید شود.