1

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی خبر داد؛ واردات گندم برای ذخایر استراتژیک در حال بررسی/ دلایل متعدد کاهش خرید تضمینی گندم

یزدان سیف گفت: با توجه به کاهش خرید تضمینی گندم واردات برای افزایش ذخایر استراتژیک در حال تصمیم گیری است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی آرد و نان در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تا کنون حدود ۸ میلیون تن گندم با ارزش بالغ بر ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که تا به امروز ۱۲۵ هزار میلیارد آن پرداخت شده است.

او با اشاره به اینکه یک هزار و ۴۹ میلیارد تومان آن قبل از تاسوعا به حساب کشاورزان واریز شده است افزود: هم اکنون ۷ هزار میلیارد ریال دیگر از مطالبات کشاورزان باقی مانده که امیدوار هستیم که بخش عمده‌ای از آن طی هفته آتی پرداخت شود.

سیف درباره اینکه آیا حدود ۲ و نیم میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده است بیان کرد: بخشی از گندم توسط بخش خصوصی خریداری شده که بخشی از آن در سامانه GTC یا همان بازرگان دولتی ثبت و بخش اعظم آن ثبت نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار تن گندم خریداری شده بخش خصوصی در سامانه ثبت شده است افزود: این در حالی است که بنابر گفته فعالان این بخش حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن گندم توسط بخش خصوصی خریداری شده است.

او با اشاره به اینکه کمبودی در تامین نیاز گندم کشور نداریم گفت: اگر چه در خرید تضمینی گندم کاهش داشته‌ایم، اما میزان خرید به اندازه مصرف سال است و مشکلی در این زمینه نداریم و تنها برای افزایش ذخایر استراتژی گندم در حال تصمیم گیری هستیم که گندم وارد کنیم یا خیر.

سیف با اشاره به اینکه همه ساله خرید تضمینی گندم تا پایان آبان انجام می‌شد بیان کرد: این در حالی است که امسال خرید تنها تا پایان شهریور انجام می‌شود از این رو کشاورزان تا این تاریخ فرصت دارند گندم‌های خود را به سوله‌های دولت تحویل دهند چرا که از این تاریخ به بعد دیگر گندمی خریداری نمی‌شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی درباره علت کاهش زمان خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به آنکه می‌خواهیم آمار مناسبی از میزان خرید و تولید داشته باشیم و درباره شرایط تصمیم گیری کنیم از این رو تنها تا پایان شهریور گندم از کشاورزان خریداری می‌کنیم.

او ادامه داد: شرایط مساعد بارندگی از آبان گذشته تا فروردین امسال منجر به رشد تولید و افزایش کیفیت گندم در برخی مناطق گرمسیری شد.

سیف درباره تاثیر وقوع سیل اخیر بر میزان تولید گندم گفت: این اتفاق باعث شد بخش زیادی از گندم‌های خوزستان، لرستان و گلستان را از دست بدهیم به عنوان مثال در خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی گندم را از دست دادیم، اما با این حال ۱ میلیون و ۱۵۰ تن گندم از این منطقه خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عدم بارندگی و تنش دما در اردیبهشت و خرداد را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی تولید گندم بر شمرد و گفت: این اتفاق در مناطق سردسیر مشکلاتی را برای محصولات گندم به وجود آورد ضمن آنکه افزایش قیمت گندم صنف و صنعت به ۱ هزار و ۸۵۰ تومان و اختلاف آن با قیمت دولتی انگیزه‌ای را ایجاد کرد که بخش خصوصی به طور مستقیم خود به بخش خرید ورود کند و تمامی این عوامل دست به دست هم داد که خرید تضمینی گندم توسط بخش دولتی کاهش یابد.

ارزش افزوده صنعت شیرینی و شکلات ۳ و نیم میلیارد دلار است

او درباره اینکه آیا کاهش خرید تضمینی گندم به معنای افت تولید است بیان کرد: در حوزه تولید نمی‌توانم اظهار نظر قطعی کنم و معاون امور زراعت باید در این زمینه صحبت کند.

سیف در بخشی دیگر از اظهارات خود با اشاره به اینکه از حضور ایران در کنفرانس بین المللی غلات که در امارات برگزار شد به سبب شرایط تحریم جلوگیری شد گفت: بخش خصوصی کنفرانسی مشابه آن را در آذر با حضور بخش خصوصی خارجی و آسیابان‌های بین المللی در کشور برگزار می‌کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه زنجیره گندم آرد شکر روغن و تبدیل آن به غذا از جمله صنایعی است که بخش عمده‌ای از انرژی مردم دنیا را تامین می‌کند گفت: صنعت شیرینی و شکلات بیش از ۳۰۰ هزار شغل در ایران ایجاد کرده و ارزش افزوده این بخش ۳ و نیم میلیارد دلار است که با احتساب بخش صنف این رقم به ۲ برابر می‌رسد.

او ادامه داد: بخش شیرینی و شکلات جزء حوزه‌هایی بوده که صادرات آن از سال ۷۴ تا کنون هیچگاه در کشور کم نشده و همچنان رو به فزونی بوده است.
به گفته سیف بازار‌های ما در زمینه شیرینی و شکلات به کشور‌های همسایه و توسعه یافته کم نیست.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه نهاده‌ها و مواد اولیه این صنعت به تامین کالا‌های اساسی مردم گره خورده است بیان کرد: با تسهیل بر تجارت مواد اولیه و ورود موقت کالا برای صادرات به دنبال رفع این موارد هستیم.

تولید شکر به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد

او درباره ممنوعیت جا به جایی گندم بین استان‌ها و دشوار شدن کار برای فعالان صنعت گفت: اگر کارخانجات گندم‌هایی که خریداری می‌کنند در سامانه بازرگانی دولتی ثبت کنند مشکلی در نقل و انتقال آن نخواهند داشت.

سیف در بخش دیگر اظهارات خود درباره آخرین وضعیت واردات کشور گفت: حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن شکر از محل تولید چغندر و ۶۰۰ هزار تن از محل نیشکر در کشور تولید می‌شود که با این وجود تولید شکر به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد.

به گفته او مشکلات قیمت گذاری در حوزه شکر موجب شد الگوی کشت به سیستم دیگر محصولات تغییر کند و امیدواریم این مسئله رفع شود.

سیف بیان کرد: واردات شکر داشتیم و داریم و همواره به اندازه مصرف و نیاز کشور صورت می‌گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش پایانی اظهارات خود درباره خرید گندم آلوده در گنبد کاووس توضیح داد و گفت: ۱۴ کامیون ۱۲ تنی گندم آلوده کشف شده که ۱۳ کامیون بار خود را در سیلو‌های گندم خالی کرده‌اند.

وی افزود: ماجرا از آنجا شروع شد که یک مرغداری این تعداد گندم را در مرغداری خود ذخیره و در آن خاک گندم مخلوط کرده بود؛ مالک این مرغداری با تبانی دو کارگر نمونه‌گیری توانسته بود محصولات خود را تخلیه و آن را به دولت بفروشد که با ورود نیروی انتظامی در چهاردهمین کامیون این تخلف کشف شد.

سیف درباره اینکه در داخل این گندم فضولات پرنده نیز وجود داشته گفت: این فضولات زمانی که فرد متخلف گندم را در مرغداری خود ذخیره کرده بود به آن اضافه شده است.

وی افزود: دو نفر از کارگران سیلو در این ارتباط بازداشت شده‌اند و مسئول آزمایشگاه نیز با قرار وثیقه آزاد است.

سرویس خبری: کشاورزی