1

مدیر کل دفتر صادرات گمرک:۲۳ هزار تن شیرخشک در انبار‌ها مانده است

شیرخشک

[heading]مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به قیمت‎های حمایتی که از محصولات داخلی دارد، مخالف ورود موقت این کالا‌هاست و هم اکنون ۲۳ هزار تن شیرخشک در انبار‌ها مانده است که باید تصمیم در این رابطه منطقی باشد.[/heading]

به گزارش خبرنگار ایسنا در لرستان، حسن علیدوستی در جمع فعالان اقتصادی لرستان با بیان اینکه در نظارت روی کالاهای ورود موقت بحث مفصلی با وزارت جهاد کشاورزی داریم، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید باید در ورود موقت اظهار نظر کنم در حالیکه از لحاظ قانونی این وزارتخانه صلاحیت اظهار نظر و ارائه مجوز در رابطه با کالای ورود موقت را ندارد و وزارت صنعت معدن تجارت هم با ما هم نظر است.

وی با بیان اینکه در مورد اقلام خوراکی از نظر جهاد کشاورزی استفاده می‌کنیم، ادامه داد: در مورد کالاهایی نظیر پاکت‌های بسته بندی اصراری به نظر جهاد کشاورزی نیست.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با تاکید بر اینکه درباره کالاهای ورود موقت اختلاف نظر بین دستگاه‎‌ها وجود دارد، تصریح کرد: از نظر قانونی نیاز به مجوز سازمان‎های مربوطه در مورد کالاهای ورود موقت نیست.

علیدوستی با بیان اینکه برای صادرکنندگان نمونه استانی و ملی در بسته‎های حمایتی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم، بیان کرد: برای ورود موقت کالا و استرداد حقوق ورودی نیازی به اخذ اسناد از صادرکنندگان نمونه نخواهد بود و در این راستا از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی حمایت می‌‎کنیم.

وی با بیان اینکه اگر فعالان اقتصادی شرایط لازم را داشته باشند از تسهیلات گمرکی بهره‌مند خواهند شد، اظهار کرد: البته فعالان اقتصادی مجاز را در این بسته حمایتی لحاظ خواهیم گرفت؛ هم اکنون چند شرکت پتروشیمی صادراتی توانستند شرایط لازم را احراز کرده و از تسهیلات ویژه فعالان اقتصادی بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال یکی از فعالان اقتصادی مبنی براینکه چرا به شرکت‎های ترک مجوز حمل آرد به عراق داده شده است، گفت: این موضع به مسائل کلان کشور برمی گردد؛ تعاملاتی با ترکیه داریم هنگامی‎که عراق در جنگ با داعش بود ازسوی ترکیه برای ترانزیت آرد به عراق از طریق مرز مهران و شلمچه درخواست‌هایی داشتیم و چنانچه به این شرکت‌ها مجوز ترانزیتی حمل آرد داده نمی‌‎شد ترکیه نیز محدودیت‌هایی را برای ورورد کامیون‎های صادراتی ایران ایجاد می‌کرد.

وی با تاکید براینکه مجوز ترانزیت کالا به عراق از طریق مرزهای ایران تنها آرد نبوده بلکه اقلام دیگری را هم در برمی گرفت، بیان کرد: در این برهه البته ترانزیت زیادی انجام نشد اما همین میزانی که در تجارت کشور موثر بود می‌‎توانست مشکل ساز باشد.

مدیر کل دفتر صادرات گمرک ایران در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با توجه به قیمت‎های حمایتی در مورد گندم، شکرو… در بحث تمدید مجوز ورود موقت این کالا‌ها اصرار دارد که نظراتش اعمال شود، تصریح کرد: این وزارتخانه با توجه به قیمت‎های حمایتی که از محصول داخلی مثل شیرخشک، شکر و گندم دارد مخالف ورود موقت این کالا‌هاست و هم اکنون ۲۳ هزار تن شیرخشک در انبار‌ها مانده است که باید تصمیم در این رابطه منطقی باشد.

علیدوستی با تاکید بر اینکه همه ما مجموعه یک دولت هستیم و چنانچه نظر وزارت جهاد کشاورزی منطقی باشد نمی‌توانیم آن را رد کنیم، افزود: در حال مذاکره با وزارت جهاد کشاورزی هستیم و نمی‌شود حرف منطقی آن‌ها را نادیده گرفت.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با اشاره به اینکه در مورد گندم همیشه این سخت گیری‌ها بوده است که هیچ وقت به ماکسیمم مدت نمی‌‎گذاشتیم برسد، گفت: عدم امکان تمدید ورود موقت گندم به کشور نظر وزارت جهاد کشاورزی بود.

وی درباره موضوع توقف کالا‌ها در مرز عراق با بیان اینکه مباحث مربوط به آن در سطح ملی مطرح شده و مکاتباتی با ویزر خارجه نیز داشته‌ایم، یادآور شد: از دولت عراق انتظار می‌رود که بخاطر کمک‌های سیاسی و اقتصادی ایران، محدودیت اقتصادی برای ایران ایجاد نکند.

علیدوستی با اشاره به اینکه مسئولان عراق معتقدند باید بر اساس قانون عمل شود و نظر ما این است که در حال حاضر عراق از هیچ کشوری واردات ندارد و عمدتا واردات این کشور مربوط به ایران و ترکیه است، ادامه داد: چرا قانون در مورد واردات کالا از ترکیه و اقلیم کردستان اجرا نمی‌شود اما در مورد ایران اجرا می‌شود و چنانچه قانون است پس باید در همه مرز‌ها اجرایی شود.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با تاکید براینکه انتظار داریم عراق برای صادرکنندگان کشور ما تعرفه‎های پایین‎تری در نظر بگیرد، گفت: حمل یکسره کالا در مرزهای عراق انجام می‌شود و این مهم در سطح ملی حل شده. همچنین موافقت عراق به ایران اعلام شده است.

وی بیان کرد: کامیون‎های صادراتی ایرانی به طور مستقیم می‌‎توانند به عراق بروند اما مقامات محلی و عوامل اجرایی عملا مزاحم اجرای این موضوع هستند، البته فعالان اقتصادی ما نیز ریسک نمی‌کنند.

علیدوستی گفت: از سوی دیگر اراده جدی در بین صادرکنندگان ایرانی وجود ندارد که کامیون آن‌ها به طور مستقیم به عراق برود و صادرات به این روش برای دفعات اول زحماتی خواهد داشت و ممکن است در مسیر اول جلوی کامیون را بگیرند و شیشه آن را بشکنند ولی این مورد تایید کشور عراق نیست.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران بیان کرد: عمده مشکلات عموما از سوی رانندگان کشور عراق هستند، چرا که معتقدند با ورود کامیون‌های ایرانی به عراق بازار کامیون‌های عراقی سرد می‌شود.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران اظهار کرد: هم اکنون تانکرهای نفتی و مشتقات نفتی ایران به صورت یکسره به عراق حمل می‌شود اما در سطوح دیگر این اقدام صورت نمی‌گیرد.