1

مرگ در یک قدمی مراتع ایران!

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: وقتی آینده‌نگر نباشیم و تغییرات پوشش گیاهی را پیش‌بینی نکنیم با مرگ مراتع روبرو خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه البرز، پرویز گرشاسبی در نشست هماهنگی و برنامه ریزی مشترک «مدیریت چرا» و «کنترل دام» سال ۹۵ که امروز دوشنبه(سوم اسفند)، با حضور مسئولان ذیربط استان‌های تهران، مازندران، مرکزی، همدان، قم و قزوین در محل اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برگزار شد، با اشاره به وضعیت حساس مراتع کشور گفت: مراتع با چالش جدی روبرو هستند و به دلیل تغییر اقلیم و کاهش پوشش گیاهی مرگ را در یک قدمی خود می‌بینند.

وی افزود: امیدوارم با بررسی و برنامه‌ریزی اصولی و عزمی جهادی مسئولین برای نجات مراتع اقدام کنیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: بهره برداری بیش از حد و قانون‌مند نبودن برخی فعالیت دامداران سبب بروز ناهنجاری در مراتع شده است که باید تلاش کنیم این معضل را برای سال‌های پیش رو حل و فصل نماییم. برخی آمارها حکایت دارد آمار ۳۲ میلیون هکتار بیابان در کشور به چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون هکتار رسیده است البته اگر این آمارها را اشتباه هم بدانیم و اعتقادی به آن نداشته باشیم باید عزمی جدی برای نجات مراتع داشت و باید بپذیریم پوشش‌های گیاهی کاهش یافته و برخی مراتع به کانون‌های تولید گرد و غبار در کشور تبدیل شده‌اند.

وی یادآور شد: واقعیت این است که از مراتع به خوبی استفاده نمی‌کنیم و در حفاظت از آن نیز عزم جدی نداریم.

گرشاسبی خاطرنشان کرد: دام مازاد، دام‌هایی که زودتر از فصل چرا به مراتع وارد و دیر نیز خارج می‌شوند و تغییر اقلیم از دلایل تخریب مراتع به شمار می‌رود و جالب این جا است که برخورد هم نمی‌توانیم بکنیم؛ چرا که آثار تخلف به دلیل نبود حصار و درخت از بین می‌رود.

وی افزود: نه دیواری کشیده‌ایم و نه درختی کاشته‌ایم و دام می‌آید چرا می‌کند و می‌رود و دوباره سال بعد از چرخه تکرار می‌شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به تاثیر پیش آگاهی در جلوگیری از مرگ مراتع، افزود: متاسفانه در موضوع پیش‌آگاهی باید جدی‌تر از قبل باشیم. برخی تخلفات صورت گرفته به دلیل نا آگاهی دامداران ایجاد می‌شود و پیش آگاهی قبل از فصل چرا می‌تواند تا حدود زیادی از تخریب مراتع جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: همین ناآگاهی سبب می‌شود مراتع کشور برای ۲۰۰ هزار تومان پول بیشتر اجاره داده شود و دامدار با هر تعداد راس دام در مراتع حاضر شود. البته اعتقاد دارم نا آگاهی از قوانین سبب این رفتارها می‌شود و ما مسئولین نیز باید به جای صدور پروانه چرا به فکر احیای مراتع باشیم.