1

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: صرفه جویی یک میلیارد دلاری از محل کاهش سرانه مصرف روغن

روغن

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر سرانه مصرف روغن به ۱۵ کیلوگرم برسد، میزان واردات از ۴ میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی ، درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت دانه‌های روغنی اظهار کرد: با توجه به گرانی کود و سم، کشاورزان استقبالی نسبت به کشت دانه‌های روغنی همانند سال گذشته ندارند.

او افزود: با آزاد شدن قیمت روغن، دانه‌های روغنی و کنجاله و اصلاح قیمت خرید تضمینی انتظار می‌رود که کشاورزان نسبت به کشت رغبت بیشتری از خود نشان دهند.

سطح زیر کشت دانه‌های روغنی به ۲۰۰ هزار تن می‌رسد

مهاجر با بیان اینکه امسال سطح زیرکشت دانه‌های روغنی کمتر از سال گذشته خواهد بود، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال سطح زیر کشت دانه‌های روغنی به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار برسد که با این وجود ۶۰۰ هزار تن روغن استحصال خواهد شد.

مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: با تولید ۶۰۰ هزار تن دانه روغنی، ۱۸ درصد نیاز کشور از داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود، در حالی که با کاهش سرانه مصرف به ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم و افزایش عملکرد در هکتار به اهداف برنامه خواهیم رسید.

او سرانه کنونی روغن را ۲۱ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با کاهش سرانه مصرف از طریق فرهنگ سازی، میزان واردات از ۴ میلیارد دلار به ۳ میلیارد دلار می‌رسد که با این وجود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با فرهنگ سازی و صرفه جویی مصرف روغن علاوه بر ارتقای بهداشت عمومی این امکان وجود دارد که ظرف مدت زمان ۳ تا ۴ سال به خوداتکایی ۷۰ درصدی دست یابیم.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان