1

مشکلات سامانه بازارگاه ادامه دارد/ تأخیر در تامین نهاده برای مرغدار سونامی است

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: تأخیر برای بازار نهاده سونامی است که مرغدار باید آن را تحمل کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، معروفان مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی و کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ۲۲ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی اختصاص ارز ترجیحی و قیمت نهاده های دامی پرداختند.

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازارگاه سامانه ای است که باید کار را تسهیل کند گفت: جامعه تولید کننده ما خرده مالک است به طوریکه ۲۵ هزار مرغدار در بخش گوشتی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه به همین خاطر ایجاد شده است افزود : این سامانه ورودی و خروجی دارد و لذا نهاده باید پشت در مرغدار ذخیره شده باشد و  مرغدار در صورتی که ذخیره نداشته باشد، مجبور می شود تا به سراغ بازار آزاد برود .

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با اشاره به اینکه از همین الان کنتور هزینه آزاد، مازاد بر قیمت‌گذاری افتاده است اظهار کرد: در بازار آزاد تولیدکننده مجبور است تا هر نهاده ای که به دستش رسید آن را خریداری کند و لذا کمیت را فدای کیفیت می‌کند تا مرغش نمیرد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه بعضاً وارد کننده با اعتبار خود نهاده را به گمرک می‌آورد و ارز را در نهایت نمی دهد گفت: بحث حمل و نقل یکی از عوامل تاخیر در نهاده است . نوسانات برای سیستم تولیدی کشنده است ،باید به صورت مرتب با میزان مشخص و حداقلی گوشت به دست مردم برسد . تأخیر برای بازار نهاده سونامی است و مرغدار باید این سونامی را تحمل کند.

وی با اشاره به اینکه سامانه گمرک،سامانه جامع تجارت و سامانه بازارگاه دارای مشکل هستند به طوری که سبب ایجاد تاخیر هم  شده اند گفت: واردکنندگان نسبت به آوردن نهاده طلب هایی دارند این طلب ها سبب تاخیر در ترخیص کالا از گمرک شده است.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با اشاره به اینکه تعداد تک تک مرغ ها مشخص است  ادامه داد: تعداد تخم مرغ های نطفه دار هم به ثبت رسیده است تعداد جوجه هایی که خارج می شوند نیز ثبت شده و بر اساس آن مرغدار موظف است متناسب با نهاده ای که دریافت می‌کند گوشت تحویل دهد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه روش تزریق یارانه غلط است خاطرنشان کرد: روش تزریق یارانه‌ها باعث شده که تجار از ارز خارج از کشور نتوانند استفاده کنند ، استان ها امروزه متناسب با وضعیت خودشان در رابطه با مرغ حکومت مستقلی دارند و عناصر متعدد در این جریان دخالت می‌کنند.

وی تصریح کرد: قرار بود قرارگاه مرغ ایجاد شود اما این قرارگاه امروزه تبدیل به هزاران مسئول شده است.

کمالی سروستانی با اشاره به خرج کردن اعتبار اولیه از جیب تولید کننده به امید جایگزینی با ارز دولتی اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی تاخیر در دادن حواله های نهاده های دام و طیور برای تولید کننده ایرانی مسئله اختصاص و به موقع ندادن ارز دولتی است .

معروفان مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه معاونت امور دام میزان مصرف را با توجه به جوجه ریزی تعیین می کند گفت: فروشنده مباشر وارد کننده است که در سامانه نهاده را عرضه می‌کند و سپس می فروشد و برخی اوقات زمان طولانی می‌شود .

وی با اشاره به اینکه باید ارز لازم را داشته باشیم تا بتوانیم کالا بیاوریم افزود: بازار آزاد در فرآیند توزیع داخلی از ناحیه خریدار و فروشنده متصور نیست . شرکت های بازرسی کالا موظف هستند در زمان تخلیه بار کشتی نمونه برداری کنند لذا هر آنچه که در گواهی کیفی کالا نوشته شده باشد طبق آن ترخیص باید صورت گیرد.

مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید گوشت مرغ داشتیم ادامه داد: در برخی از ماه‌ها ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی و در برخی از ماه‌های دیگر سال حدود ۱۰۰ میلیون جوجه‌ریزی داشتیم . مگر می‌شود ۱۲۰ میلیون جوجه‌ریزی به ۸۰ میلیون برسد این موضوع قابل پیگیری حقوقی است .

معروفان با اشاره به اینکه کمیته تخصیص و نظارت ارز وجود دارد عنوان کرد: مزایده در خرید نداریم بلکه مناقصه داریم و در خرید دولتی مناقصه انجام می‌شود به طوری که هفت دستگاه حضور دارند و قیمت جهانی را پایش می کنند.

سامانه بازارگاه زمانی کارایی دارد که شفافیت داشته باشد

جمشیدی کارشناس حوزه کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید دید وعده های مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر جوجه ریزی و تامین گوشت مرغ در بازار چه شده است گفت: مهم ترین مسئله ما در سامانه بازارگاه بحث شفافیت این سامانه بود که این درحالی رخ می داد که سامانه های مرتبط می توانستند به بازارگاه وصل باشند که نشد .

این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه زمانی کارایی دارد که شفافیت داشته باشد گفت: عملا وزارت جهاد مدعی نظارت بر جوجه ریزی است اما واقعیت این است که اینگونه نیست، سال گذشته کمبود مرغ پیش آمد و دوستان وزارت جهاد اعلام کردند ۳۰ الی ۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در بهمن ماه انجام دادند .

وی افزود: اما مرکز آمار نشان می‌دهد که ۸۰ میلیون قطعه در بهمن ماه جوجه ریزی شده است باید دید نهاده کجا رفته است. برای قیمت‌گذاری متاسفانه لابی‌های صورت می‌گیرد و جای سوال است که مکانیزم مناقصه چرا تغییر پیدا نمی کند.

جمشیدی افزود: مدیران می نشینند و چانه زنی قیمت می کنند و لذا در نهایت قیمت مصوب می شود.

تاخیر در ارائه ارز دولتی مورد نیاز برای تامین نهاده را نمی پذیریم

در ادامه معاون اداره نظارت ارز بانک مرکزی گفت: تاخیر در ارائه ارز دولتی مورد نیاز برای تامین نهاده های خوراکی دام و طیور را نمی پذیریم.

حبیبی با اشاره به اینکه در خصوص تخصیص و تامین ارز تا به امروز ۵ میلیارد دلار برای نهاده ارز اختصاص پیدا کرده است که نسبت به سال گذشته رشد داشته است گفت : تاخیر معناداری در تامین و تخصیص ارز نداشتیم ،ما دقیقاً سرانه ماهانه را نتوانستیم محقق کنیم اما در جاهایی حتی بیشتر از سرانه تخصیص صورت گرفته است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: گفت و گوی ویژه خبری