1

معاون‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر: انتظار بازگشت ارز حاصل از صادرات خرما در سامانه نیما بجاست

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: انتظار بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خرما به سامانه نیما با توجه به تحریم‌ها و محدودیت های اقتصادی بجا است، اما از صادرکنندگان آن را مقرون به صرفه نمی‌دانند.

ابوالقاسم محمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به فشارها و تحریم‌های اعمال شده و محدودیت‏‌های اقتصادی موجود، نیازهای وارداتی کشور از محل ارز صادراتی که در سامانه نیما عرضه می شود، تامین می شود و از این رو همه ارزهای صادراتی باید در این سامانه ثبت شود.

وی ادامه داد: با این حال صادرکنندگان خرمان در استان بوشهر می‌گویند عرضه ارز حاصل از صادرات این محصول خرما صرفه اقتصادی لازم را برای آنان ندارد و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

محمدزاده اظهار داشت: در این ارتباط پیشنهادی در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ارائه و در میز ملی خرما تصویب شد که براساس آن صادر کنندگان محصول کشاورزی بتوانند با قیمت مناسب‏‎تری ارز خود را ارائه کنند تا متحمل ضرر و زیان نشوند ولی به دلیل محدودیت‌های ارزی کشور این مصوبه اجرایی نشده است.

وی گفت:  از طرفی تولیدکنندگان از صادرکنندگان انتظار خرید خرما با قیمت بالاتر دارند و صادرکنندگان نیز اعتقاد دارند که تمامی هزینه آنها براساس قیمت روز بازار است و نباید ارز صادراتی در سامانه نیما عرضه شود.

محمدزاده اظهار کرد: مجموعه بانک مرکزی در شرایط کنونی به فکر تامین ارز موردنیاز کشور هستند و صادرکنندگان محصولات کشاورزی نیز تلاش می کنند تا منشا ارز صادراتی در سامانه جامع تجارت و با قیمت بسیار مناسب‎تری نشان داده شود تا متضرر نشوند.

وی گفت: چنانچه این مهم رخ دهد صادرات محصول خرما نیز دوچندان خواهد شد و کشاورزان متحمل ضرر و زیان نمی‎شوند.

محمدزاده افزود: در مجموع کشاورزان بوشهری نگران بازار فروش خرما نباشند زیرا با برنامه‏‎ریزی‌ های صورت گرفته چشم‌انداز توسعه بازار خرما مناسب است.

وی اظهار داشت: امسال برای سومین دوره همایش، جشنواره و میز ملی خرما با رعایت پروتکل‌‏های ابلاغی ستاد کرونا در استان بوشهر برگزار می‎شود.

محمدزاده عنوان کرد: برای سال جاری تلاش شده تا هیات‏‌های خارجی از کشورهایی از جمله شرق آسیا به عنوان نیاز توسعه بازار خرما برای حضور در همایش، جشنواره و میز ملی خرما دعوت شوند.

استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل سالانه بیش از ۱۶۰ هزار تن خرما تولید می‌کند که امسال تحت تاثیر شرایط کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در زمینه صادرات این محصول قیمت آن در بازار کاهش یافته و نخلداران نگران فروش محصول خود هستند.

سرویس خبری: صنعت غذا