1

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی کشور مشاهده نشده است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید براینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی مشاهده نشده است، گفت: گوشت مرغ و تخم مرغ عرضه شده در بازار کاملا سالم است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ سیدبهمن نقیبی در واکنش به شایعاتی در شبکه های مجازی مبنی بر درگیری واحدهای صنعتی پرورش طیور کشور با بیماری آنلفوانزای فوق حاد پرندگان را تکذیب کردو افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی چند روز گذشته در پرندگان حیات وحش شناسایی و مورد تایید است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گله‌های طیور صنعتی ( اعم از تخمگذار و یا پرورش نیمچه گوشتی ) مشاهده نشده و هیچگونه اختلالی از این لحاظ در تولید تخم مرغ و یا گوشت مرغ در کشور ایجاد نشده است.

نقیبی تصریح کرد: طی روزهای اخیر با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست توانستیم در قالب برنامه ملی رصد و کنترل بیماری در محل های تجمع پرندگان مهاجر اقدامات لازم را به عمل بیاوریم.

واحدهای مرغ گوشتی کمترین درگیری را با بیماری آنفلوانزا دارند 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر کاهش تولید مرغ گوشتی به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان و عرضه آن در بازار را کذب عنوان کرد و  گفت: درگیری با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به طور عمده در واحدهای مرغ صنعتی تخمگذار دیده می شود و کمتر واحدهای مرغ گوشتی را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقیبی افزود: تمامی گوشت مرغ و تخم مرغ بسته بندی در مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور در سراسر کشور در حال عرضه است، از سلامت کافی برخوردار است و مردم نگرانی در این خصوص نگرانی  نداشته باشند.

وی با اشاره به شناسایی و مهار سه کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش استان های مرکزی، اردبیل و مازندران طی روزهای گذشته اظهارداشت: به طور حتم در صورت شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان و ایجاد شرایط خاص اطلاع رسانی های لازم صورت می گیرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری از عموم هموطنان که نسبت به نگهداری طیور بومی اقدام می‌ کنند خواست ضمن ضدعفونی محوطه و محل‌های نگهداری طیور بومی با محصور کردن ارتباط آنها را با پرندگان آزادپرواز قطع کنند.

نقیبی از مردم خواست به طور جدی از خرید و فروش طیور بومی به صورت دوره گردی امتناع کنند.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها سرایت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگری انجام می شود و سالانه بیش از چهار میلیون قطعه پرنده  به ۶۲۰ نقطه آبگیر ایران مهاجرت می کنند،  بنابراین با تمام اقدام های کنترلی و پیشگیرانه در مناطق روستایی ویروس وجود دارد و تالاب ها و محل برخواستن پرندگان مهاجر می توانند عامل بروز و تشدید بیماری آنفلوانزای پرندگان باشند.

پیشتر طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت دام، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تیپ  H۵N۸ در یک مزرعه مرغ گوشتی در ژاپن مشاهده شد.

سازمان دامپزشکی در دو سال گذشته در زمینه طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری در مناطق روستایی و صنعتی اقدامات خوبی انجام داده است به طوری که سالانه  برای مقابله با این بیماری بیش از  ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریقی تامین می شود.

طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از اواخر سال گذشته آغازشده، یک برنامه سه ساله است که ادامه دارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا