1

معاون توسعه روستایی: ۵۱۸ روستا بازار در کشور ایجاد می‌شود

 معاون توسعه تعاونی‌ها و تشکل‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه حذف واسطه موجب افزایش سود کشاورز و روستایی و کاهش قیمت‌ها می‌شود، گفت: تعداد ۵۱۸ روستا بازار به منظور فروش تولیدات روستایی در شهرهای کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، محمدرضا شاه پسند روز دوشنبه در بازدید از شبکه تعاون روستایی شهرستان بناب آذربایجان شرقی اظهار کرد: در حوزه تعاون روستایی و با حذف واسطه ها، تولیدات و محصولات کشاورزی، باغی و روستایی به طور مستقیم به شهرها و دست مردم می رسد.

وی اضافه کرد: در برنامه کلی در تشکل ها در نظر داریم با هماهنگی با امور اقتصادی، نهاد ریاست جمهوری و با گرفتن وام هایی با درصد کم برای حمایت از تشکل ها زمینه ارائه خدمت به کشاورزان را فراهم کنیم.  

وی همچنین با تاکید بر روند توسعه و پویایی تعاونی ها اظهار کرد: تعاونی در شهرستان ها روند خوبی دارد اما بیشتر تعاونی های کشور نیاز به اصلاح داشته و با توجه به مبنای بسیار قدیمی تعاون، اگر بتوانیم تغییراتی را که مدنظر داریم شکل دهیم خدمات بسیار خوبی به کشاورزان و سهامداران ارائه می شود.

شاه پسند با اشاره به این موضوع که استفاده از زیرساخت های خوب شبکه از مسیر اصلی تعاون منحرف شده است، افزود: این خدمات نباید فقط در حوزه مبادلات و توزیع نهاده ها و سوخت باشد بلکه در حوزه خدمات فنی،  واحدهای تولیدی و کشاورزان و در قالب زنجیره ارزش نیز با توجه به قابلیت زیرساختی تعاونی ها، موجب افزایش بهره وری و در نهایت سود کشاورزان شود.

معاون توسعه تعاونی ها و تشکل های سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران اظهار کرد: تعاونی ها با توجه به اساسنامه بسیار قوی که دارند باید از جنبه قدرت وارد شده و از خرد جمعی بهره بگیرند و به حوزه های زنجیره ارزش وارد شوند.  

شاه پسند گفت: در این میان مدیرعامل تعاونی نقش مهمی دارد و می تواند با در اختیار داشتن اطلاعات بالا، موجب سودآوری بیشتر تعاونی ها شود.

شبکه تعاونی های روستایی دارای ۲ هزار و ۹۴۱ شرکت تعاونی روستایی بوده و با حدود ۴.۵ میلون نفر عضو در بیش از ۵۶ هزار روستا و با سرمایه۴۴۰ میلیارد ریال فعال است.

سرویس خبری: کشاورزی