1

معاون سازمان حفظ نباتات: محصولات کشاورزی با گواهی بهداشتی صادر شود

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: دریافت گواهی بهداشت قبل از صادرات محصولات کشاورزی ضروری است و این قبیل تولیدات باید با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی صادر شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا مهدی قائمیان روز جمعه در جمع تجار و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آستارا در فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: کشورهای مقصد محصولات کشاورزی ، نسبت به سلامت این تولیدات سختگیر هستند و باید طبق قانون و با رعایت موازین بهداشتی، برای تولیدات کشاورزی گواهی بهداشت صادر شود.  

وی بیان کرد: صادرکنندگان مکلف به رعایت سلامت بهداشت محموله صادراتی خود هستند تا هیچگونه بار ترانزیتی، از کشور مقصد به دلیل رعایت نشدن موارد بهداشتی برگشت داده نشود.

وی ادامه داد: باید با برنامه ریزی منسجم، پست های قرنطینه تولیدات کشاورزی را بیشتر تجهیز کنیم و مسئولان متولی در این زمینه ما را کمک کنند.

فرماندار آستارا هم در این دیدار گفت: سیاست کلان کشور در سال جهش تولید، حمایت از صادرکنندگان است و بندر آستارا از ظرفیت بزرگ اقتصادی برای کمک به کشور برخوردار است. 

عباس صابر بیان کرد: ۸۰ درصد صادرات استان گیلان از مرز آستارا انجام می شود و مکاتبات بین المللی با کشور روسیه جهت تسهیل صادرات از مرز و حمایت از صادرکنندگان انجام می شود.

وی یادآور شد: در نیمه نخست امسال ۲۴۷ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش ۲۵ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۹۷ دلار از آستارا به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر و ۲۹ هزار و ۴۰۴ تن محصول وارد شده است.

در هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی آستارا، ۶ هزار و ۹۰۰ بهره بردار مشغول کشت و زرع هستند و حدود ۶۰ درصد زمین های زراعی بیمه است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم تجارت و حمل و نقل خارجی است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا