1

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ایران به باشگاه صادرکنندگان کره در دنیا می‌پیوندد

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با دست یافتن به خود اتکایی در تولید کره توان پیوستن به باشگاه صادر کنندگان کره در دنیا را دارد.

به گزارش صنعت غذا او کشاورزی به نقل از ایرنا، مرتضی رضایی روز پنجشنبه در حاشیه آئین افتتاح ۵۷۱ پروژه دامی کشور در بوشهر افزود: میزان واردات کره از ۵۰ هزار تن در سال ۹۸ به کمتر از ۹ هزار تن در سال ۹۹ کاهش یافت.

وی بیان کرد: با این اقدام معادل ۳۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی انجام شد.

رضایی اضافه کرد: با وجود اینکه ادعا شده بود غذا و محصولات کشاورزی مورد تحریم قرار نمی گیرد اما استکبار جهانی در سال ۹۸ با اعمال تحریم‌های ظالمانه از ورود گله‌های اجداد مرغ به کشور جلوگیری کرد که اگر  تدابیر رهبرمعظم انقلاب و حمایت دولت تدبیر و امید نبود این تحریم می توانست تولید گوشت مرغ کشور را با چالش جدی روبرو کند ولی با احیا مرغ لاین ایرانی این حلقه تحریم شکسته شد.

وی ادامه داد: در همین ارتباط در سال ۹۹ بیش از ۶۰ درصد از اجداد مرغ کشور از نژاد آرین تامین شد و از این بابت نگرانی در خصوص تامین گوشت مرغ کشور در ماه‌های آینده  وجود ندارد. 

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهبود ایجاد و توسعه زنجیره‌های ارزش از مزرعه تا سفره و ایجاد ۴۸ زنجیره گوشت مرغ، چهار زنجیره تخم مرغ، هشت زنجیره گوشت قرمز، ۱۶ زنجیره شیر و سه زنجیره بوقلمون از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که موجب افزایش بهره وری در این بخش شده است.

رضایی بیان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی شکست رکورد ۱۲ ساله تولید نخ کرم ابریشم است که از رقم ۸۰۰ هزار تن به یک هزار و ۶۸۷ تن در سال ۹۹ رسید و به این ترتیب ضریب خود اتکایی در تولید نخ ابریشم از ۲۶ درصد به بیش از ۴۸ درصد افزایش یافت که این امر در رونق صنایع قالی باقی و صنایع دستی نقش اساسی دارد.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص افتتاح طرحهای بخش دام و طیور این وزارتخانه گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه و بروز ویروس عالم گیر کرونا صنعت دام و طیور  نه تنها توقفی نداشت بلکه گام‌های بزرگی در سرمایه گذاری و تامین پروتئین کشور برداشته شده است و بهره برداری از ۵۷۱ پروژه در حوزه دام و طیور با سرمایه گذاری پنج هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۶هزار و ۵۸۰ نفر نمونه ای از این توانمندی است.

وی یادآورشد: با بهره برداری از این طرح‌ها در مجموع ۲۷۰ تن شیرخام، ۱۰ هزار تن گوشت قرمز، ۱۸هزار تن گوشت مرغ، ۱۴۵میلیون قطعه جوجه یک روزه و ۳۲ هزار تن تخم مرغ به ظرفیت دام و طیور کشور افزوده می شود.