1

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: فروش رب فله در تابلوی بورس کالا

حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از فروش رب فله در تابلوی بورس کالا خبر داد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، دکتر حسین شیرزاد با اشاره به خرید ۳۳۴ هزار تنی گوجه فرنگی مازاد بر نیاز بازار داخل در سال گذشته، درباره ماحصل این اقدام اظهار داشت: نتیجه این اقدام، فرآوری و تولید ۴۱ هزار تن رب شامل ۱۴ هزار تن رب فله و ۲۶ هزار تن رب اسپتیک است. پس از اتمام طرح خرید حمایتی گوجه و متعادل شدن قیمت محصول در بازار، سازمان تعاون روستایی با انجام تشریفات قانونی مقدمات فروش محصول رب فله تولیدی را با توجه به محدودیت زمانی شش ماهه قابلیت نگهداری آن و همچنین به منظور جذب نقدینگی از محل وجوهات حاصل از فروش به منظور پرداخت بخشی از مطالبات کشاورزان در دستور کار خود قرار داد.

شیرزاد در ادامه درباره آمار و ارقام این اقدام توضیح داد: در ۴ استان فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اردبیل در مجموع ۱۴ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۱۷۷ کیلوگرم رب فله تولید شده است. از این مقدار ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار کیلوگرم به ارزش ۶۷۹ میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال در بورس به فروش رسیده است.
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درادامه درباره جزییات این اقدام در ۴ استان مذکور، گفت: دراستان فارس با ۹ کارخانه در کل ۱۰ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۵۳۷ کیلوگرم رب فله تولید شده که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلوگرم آن در بورس به ارزش ۴۵۰ میلیارد و ۸۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزارریال به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین استان خراسان رضوی نیز با برخورداری از دو کارخانه ، در مجموع موفق به تولید ۳ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۷۵ کیلوگرم رب فله شده است که ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار کیلوگرم آن در بورس به ارزش ۲۱۱ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۵۰ هزار ریال به فروش رسیده است.

دکتر شیرزاد در پایان افزود: دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل هریک با داشتن یک کارخانه فرآوری گوجه فرنگی ، به ترتیب ۲۸۳ هزار و ۶۱ کیلوگرم و ۲۴۸ هزار و ۸۰۴ کیلوگرم رب فله تولید نموده اند که از این مقدار ۳۰۰ هزار کیلوگرم در بورس به ارزش ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به فروش رسیده است.