1

معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرد:صادرات سه میلیون تن گندم در سال ۹۵

گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال واردات گندم نداشتیم، پیش بینی کرد که سال آینده ۲ تا ۳ میلیون تن تولید مازاد این محصول در کشور را باید صادرات کنیم.

به گزارش ایرنا علی قنبری روز پنجشنبه در آیین افتتاح سیلوی غله در سیرجان افزود: در سال های قبل با توجه به برنامه های واردات به اقتصاد مقاومتی کم توجهی شده بود.
وی گفت: سال ۹۳ شش میلیون تن گندم از خارج کشور خریداری شد در حالی که امسال گندم خریداری نکردیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بیان کرد: امسال هشت میلیون و ۸۰ هزار تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان انجام شده است.
وی گفت: با توجه به بارندگی های مناسب در سراسر کشور پیش بینی می شود در مجموع حدود ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان انجام شود.
قنبری با بیان اینکه کرمان یکی از استان های خوب تولید کننده گندم است افزود: امسال حدود ۳۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید و ۱۵۵ هزار تن آن خریداری شده است.
وی تاکید کرد: باید تلاش شود نان با کیفیت سر سفره مردم بیاوریم و سلامت و امنیت غذایی مردم فراهم شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تلاش استاندار کرمان در زمینه ارتقای کیفیت نان اقدامات بسیار خوبی انجام شده و با توجه به اینکه سرانه مصرف نان در کشور بالاست پیش بینی می کنیم در بسیاری از مناطق کشور کیفیت نان افزایش یابد.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید اعتبار قابل توجهی برای خرید گندم گذاشته شده است و سال گذشته ۹۵ هزار میلیارد ریال اعتبار و امسال ۱۳۰ هزار میلیارد ریال برای خرید تضمینی گندم اختصاص یافت که رقم بسیار بالا و نجومی است.
قنبری تصریح کرد: باید در مقام تشکر و قدردانی از کشاورزان و دستاوردهای کشور در تحویل آرد خوب و نان خوب قدم های خوبی برداریم و موجبات رضایت مردم را فراهم کنیم.
وی گفت: سال ۹۲ برای برخی استان های کشور ذخیره گندم بسیار کم بود اما با بیش از پنج میلیون تن ذخیره گندم وارد سال ۹۴ شدیم.
وی افزود: پیش بینی می شود با شش میلیون تن ذخیره وارد سال ۹۵ شویم که نتیجه سیاست های دولت تدبیر و امید است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به افتتاح سیلوی غله با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سیرجان اشاره کرد و گفت: این پروژه بسیار مهم و راهبردی است و در شرایط حساس و موقعیتی که منطقه دارد می تواند مشکل عمده ای از استان و منطقه را حل کند.
وی افزود: این پروژه به خط ریلی آهن، جاده ابریشم و به همه استان های جنوب شرقی کشور اتصال دارد و می تواند منشاء اثر برای استان و شهرستان سیرجان باشد.
قنبری اظهار کرد: بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید برای ساخت این سیلو هزینه شده در حالی که این پروژه مدتی رها شده بود و با پیگیری های استاندار و مسئولان شهرستان به نتیجه رسید و به عنوان عیدی خوب به مردم سیرجان افتتاح شد.
وی گفت: با توجه به همه مشکلات و کاهش قیمت نفت، دولت پروژه های بزرگی را تکمیل کرد که کاری بسیار عظیم است و همچنین با توجه به اجرای برجام و رفع تحریم های ظالمانه، امیدواریم سرمایه گذاری ها، اشتغال جدید، افزایش درآمد و رفاه عمومی را پیش رو داشته باشیم.
سیلوی غله شهید الله دادی امروز (پنجشنبه) در سفر یک روزه معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار کرمان به سیرجان افتتاح شد.
مرکز شهرستان سیرجان در ۱۷۵ کیلومتری غرب کرمان است.