معرفی سالانه ۲۰ قلم بذر جدید به بخش کشاورزی

بدون دیدگاه

موسسه تحقیقات اصللاح و تهیه بذر و نهال از معرفی سالانه ۲۰ قلم بذر جدید به بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، محمد زمانیان، رئیس موسسه‌ی تحقیقات اصللاح و تهیه بذر و نهال امروز در حاشیه تور رسانه‌ای بازدید از موسسه تحقیقات بذر و نهال، در جمع خبرنگاران گفت: سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروژه تحقیقاتی مربوط به تهیه بذر و نهال در این موسسه صورت می گیرد.
زمانیان با بیان اینکه سالانه بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه در موسسه تحقیقات بذر و نهال تولید می‌شود افزود: به‌طور میانگین سالانه ۲۰ قلم بذر مختلف به بخش کشاورزی از سوی موسسه تحقیقات بذر و نهال معرفی می‌شود و شاهد آنیم که جهش تولیدات در بخش کشاورزی از ۲۵ میلیون تن در سال به ۱۳۵ میلیون تن رسیده که مرهون  فعالیت‌های این موسسه بوده است.
انجام  ۵۵ تا ۶۰ پروژه تحقیقاتی در حوزه ذرت و گیاهان علوفه ای 
وی با بیان  اینکه بین ۵۵ تا ۶۰ پروژه تحقیقاتی  در بخش ذرت، شبدر، ارزن، سورگوم، اسپرس و گیاهان علوفه ای در سال انجام می‌شود، گفت: سالانه حدود ۹ تن هسته‌های اولیه بذر ذرت و ۴ تن هسته‌های اولیه بذر گیاهان علوفه ای توسط موسسه تحقیقات بذر و نهال در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در بخش بذر ذرت تا ۹۰ درصد و در مورد دیگر گیاهان علوفه ای  ۱۰۰ درصد به خودکفایی در کشور دست پیدا کرده ایم افزود:در کشور سالانه ۱۸ میلیون تن علوفه ذرت و همچنین یک میلیون تن دانه ذرت تولید می‌شود و از مهم‌ترین اهداف اصلاح نژادی بذرها دستیابی به ارقام مقاوم به خشکی و معرفی ارقام کم آب بر است که برای شرایط اقلیمی و تغییرات آب‌ و هوایی کشور مناسب هستند.
انجام تحقیقات بر روی پنج محصول از دانه‌های روغنی 
وی تصریح کرد: در این موسسه بخش تحقیقات دانه‌های روغنی بر روی ۵  محصول کلزا، آفتابگردان، کنجد، گلرنگ و سویا  کار تحقیقات و اصلاح نژاد بذر انجام می‌دهد و امسال حدود ۲۷ تن هسته‌های اولیه بذر دانه‌های روغنی توسط موسسه تولید شده است، همچنین ۶ رقم بذر مختلف دانه‌های روغنی به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی توضیح داد: در بخش دانه‌های روغنی کنجد و گلرنگ عملکرد کشور بالاتر از میانگین جهانی است و در گیاه کلزا عملکرد کشور در حد متوسط جهانی است.
سرویس خبری: کشاورزی
منبع: ایلنا
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *