1

ممنوعیت فعالیت واحدهای اعتباری شرکت های تعاونی زیر مجموعه تعاون روستایی ایران

هرگونه فعالیت واحدهای اعتباری شرکت های تعاونی زیر مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ممنوع و مورد تایید این سازمان نمی باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی ، تعدادی از شرکتهای تعاونی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان سال ۹۶ با مشکل و معضل بزرگی روبه رو بودند که تبعات آن دامنگیر کل کشور شده بود و امنیت اقتصادی و آرامش اجتماعی مردم را برهم زده و تعداد زیادی از مردم را دچار نگرانی و اضطراب کرده بود. واحدهای اعتباری ایجاد شده در شرکتهای تعاونی بعضاً قادر به پرداخت مطالبات سپرده گذاران نبودند لذا سپرده گذاران با ضرر و زیان مواجه و به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفته بودند.

این موضوع باعث شده بود تا سپرده گذاران سه شرکت تعاونی ولیعصر رباط کریم، توسعه نهال نشان البرز و مهر ماندگار ایلام نسبت به تجمع و تظاهرات در سطح خیابانها اقدام و مشکلات عدیده ای را برای دستگاه های ذیربط ایجاد نمایند. نگرانی های حادث شده و اوضاع نابسمان بوجود آمده باعث گردید وزیر محترم جهاد کشاورزی خواستار حل سریع مشکل بوجود آمده توسط تیم مدیریتی جدید در سازمان مرکزی شوند.

حسب همین دستور سریعاً اقدامات لازم در خصوص تشکیل کارگروه اجرایی و تدوین برنامه هدفمند به منظور ساماندهی، حذف و کنترل واحدهای اعتباری مذکور صورت پذیرفت.پس از یکسال و نیم تلاش شبانه روزی برنامه ریزی شده همراه با نظارت های میدانی مستمر در اقصی نقاط کشور نتایج درخشانی حادث گردید که در ذیل تنها به چند شاخص اشاره خواهد شد.طی بازه زمانی پایان سال ۹۶ تا پایان شهریور ۹۸ از ۹۵۱ واحد اعتباری فعال، شبه فعال و غیر فعال در سراسر کشور ۹۰۰ واحد حذف و تنها در ۴ استان ۵۱ واحد اعتباری وجود دارد.

همچنین تعداد سپرده گذاران از ۱میلیون و۲۲۵ هزار و ۲۱۸ نفر به ۲۰۴ هزار و۳۵۱نفر کاهش یافته است. به معنای دیگر تعداد ۱میلیون و۲۰هزار و۸۶۷ نفر از سپرده گذاران غیر عضوء شرکتهای تعاونی حذف گردیده اند و سپرده سپرده گذاران از ۱۲٫۹۳۶٫۰۰۱ میلیون ریال به ۶٫۲۲۹٫۴۵۲ میلیون ریال کاهش پیدا کرده است. همچنین میزان معوقات از ۱٫۲۵۰٫۵۷۵ میلیون ریال به ۳۷۵٫۴۴۰ میلیون ریال رسیده یعنی ۸۷۵٫۱۳۵ میلیون ریال از معوقات کاسته شده است.

برنامه ریزی های اثربخش و تلاش تیم مدیریت این پروژه باعث گردید از بسیاری از تنشها و بحرانهای آتی جلوگیری بعمل آید و خطراتی که ممکن بود اقتصاد کشور را تهدید نماید و باعث مشکلات فراوان برای مردم شدند متوقف و مرتفع گردد.بدون شک این موضوع مهم دستاوردی ماندگار برای مردم و بخش اقتصادی کشور در سالهای ۹۷ و نیمه اول سال ۹۸ خواهد بود.

بدینوسیله به اطلاع همه مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و اعضای محترم تعاونیهای روستایی، کشاورزی و تولید سراسر کشور، همچنین مدیران تعاون روستایی و مدیران محترم شاغل در بخش کشاورزی کشور می رساند: هرگونه فعالیت واحدهای اعتباری شرکت های تعاونی زیر مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ممنوع و مورد تایید این سازمان نمی باشد.

سرویس خبری: کشاورزی