1

مهار آفت مگس زیتون از ۶۵۰ میلیارد ریال خسارت جلوگیری کرد

[heading]معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کمک های دولت و تلاش باغداران برای مهار آفت مگس زیتون، امسال از بروز ۶۵۰ میلیارد ریال خسارات به باغ های این محصول در استان های قزوین، زنجان و گیلان پیشگیری شده است.[/heading]

به گزارش ایرنا، محمدعلی طهماسبی روز چهارشنبه در دیدار با فریدون همتی استاندار قزوین افزود: هم اکنون، آفت مگس زیتون با تلاش های دولت و باغداران در استان های قزوین، زنجان و گیلان مهار شده است.
این مسئول گفت: با این حال تلاش ها برای حفظ مهار این آفت که می تواند خسارات بالا و قابل توجهی را به باغ های زیتون کشور وارد کند باید ادامه داشته باشد.
وی در ادامه نقش رسانه ها را در کاهش خسارات ناشی از آفات در بخش کشاورزی مهم دانست و گفت: با پرداختن به آموزش و اطلاع رسانی مناسب به کشاورزان از سوی رسانه ها می توان در راستای پیشگیری از بروز آفت در مزارع و باغ های کشاورزی قدم های بلندی برداشت.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از قزوین به عنوان استانی مستعد در کشت و تولید قارچ نام برد و اظهار داشت: این محصول آب کمی مصرف می کند و از ارزش افزوده بالایی نیز برخوردار است.
طهماسبی همچنین قزوین را استانی موفق در مهار آفت مگس زیتون و داربستی کردن باغ های انگور دانست و گفت: این استان از قابلیت های کشاورزی بالایی برخوردار است که باید از آنها در راستای تقویت اقتصاد استان و کشور بخوبی استفاده کرد.
وی در ادامه پیشنهاد داد تا در راستای اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی و جذب گردشگر و سرمایه گذار، در مبادی ورودی و خروجی استان قزوین باغ ها و گلخانه هایی با پوشش گیاهی متنوع و پرجاذبه راه اندازی شود تا مورد بازدید مسافران و مردم قرار بگیرد.
محمدعلی باغستانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات نیز در این نشست، آفات کشاورزی را شامل چهار دسته خصوصی، دولتی، عمومی و همگانی دانست و گفت: در نوع اول مبارزه برعهده کشاورز می باشد و در بخش دوم دولت به ارائه دستور العمل و آموزش می پردازد.
وی اضافه کرد: در بخش آفات عمومی، پیشگیری و مبارزه برعهده دولت قرار دارد که از جمله آن باید به مبارزه با آفت ملخ که در شمار وظایف ذاتی سازمان حفظ نباتات است، اشاره کرد.
باغستانی گفت: در آفات عمومی نیز دولت وظیفه دارد تا کشاورزان در امر پیشگیری و مبارزه کمک کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه میانگین سن زدگی محصولات کشاورزی در کشور را در سال گذشته زیر یک درصد خواند و اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور امسال نسبت به سالهای اخیر از بارندگی بیشتری برخوردار بوده است، پیش بینی سال پر آفتی را داریم که این موضوع فعالیت های سازمان حفظ نباتات را بیشتر و جدی تر می کند.