1

موافقت‌نامه همکاری اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا بزودی عملیاتی می‌شود

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: موافقت‌نامه همکاری اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا در نیمه نخست آبان امسال عملیاتی می‌شود.

علی‌اکبر مهرفرد روز چهارشنبه در حاشیه همایش مدیران صنایع تبدیلی وزارت جهادکشاورزی در شهرکرد در جمع خبرنگاران افزود: موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا با توافق روسای جمهور ۶ کشور عضو و تصویب مجالس این اتحادیه، از پنجم آبان‌ماه  امسال اجرایی می‌شود.
وی افزود: در این موافقت‌نامه ، خوراک دام و دانه‌های روغنی، کنجاله، سویا و ذرت و روغن خام با تخفیف وارد ایران خواهد شد و چند محصول تولیدی ایران از جمله خوراک آبزیان، محصولات سبزی و صیفی و باغی، لبنی و کشمش با قیمت تعرفه کمتر به کشورهای  اوراسیا صادر خواهد شود. 

به گفته وی، با ایجاد این توافق‌نامه بین‌المللی تحولی بزرگ در صادرات و تامین مواد غذایی و دامی مورد نیاز کشور ایجاد خواهد شد.

مهرفرد، از تولید سالانه  ۱۳۰  میلیون تن محصول کشاورزی در کشور خبر داد و تصریح کرد: امکان ماندگاری بسیاری از آن‌ها به دلیل خام بودن از چند ساعت تا چند روز است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهادکشاورزی، با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی، در تکمیل زنجیره تولید نقش دارد، افزود:  در این دولت با وجود تحریم‌ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی رشد فوق العاده‌ای داشته است به  گونه ای که در سال ۹۲ ظرفیت سردخانه‌ای حدود ۲ میلیون تن بود ولی اکنون ظرفیت سردخانه‌ای کشور به ۵ میلیون تن رسیده است.

وی تاکید کرد: در طول ۵ سال گذشته ظرفیت فرآوری و بسته‌بندی میوه، سبزی و صیفی در کشور ۵ میلیون تن بود که هم اکنون به دلیل حمایت دولت از نظر تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری مردم، این ظرفیت به ۱۲ میلیون تن رسیده است.

مهرفرد گفت: ایران در تولید  محصولاتی همچون میوه، صیفی جات، گیاهان دارویی و آبزیان و همچنین صنایع لبنی، دارای استعداد است.

وی، از واردات سالانه ۲۰ میلیون تن محصولات غذایی و پروتئینی  خبر داد و گفت : به طور متوسط ۱۵۰ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در کشور جابه جا و توزیع می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی، ارزش  سالیانه تولیدات بخش کشاوری کشور را ۷۵میلیارد دلار برآورد کرد و افزود : هر سال به طور متوسط ۱۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد و حدود ۷میلیارد دلاار نیز صادر می‌شود.

به گزاش ایرنا، در این همایش دو روزه  معاون وزیر جهادکشاورزی به همراه مدیران صنایع تبدیلی سراسر کشور، به بررسی مشکلات صنایع کشاورزی پرداختند.

سرویس خبری: مجلس و دولت