1

میان اتاق سمنان و سازمان جهادکشاورزی استان /سند بهره‌وری آب کشاورزی سمنان امضا شد

رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت: یکی از ارکان مهم تولید محصولات کشاورزی تقویت امنیت غذایی و تأمین به هنگام کیفی نهادهای مورد نیاز و استفاده بهینه از آن‌ها است.

به گزارش اگروفودنیوز، علی‌اصغر جمعه‌ای، در نشست امضای سند همکاری بهره‌وری آب کشاورزی ادامه داد: با توجه به کمبود آب مورد تقاضا، افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به ارتقا کیفی سطح زندگی و استفاده بی‌رویه از منابع پایه، مدیریت و بهره‌وری آب کشاورزی یک الزام است، برای این کار، اتاق سمنان و سازمان جهاد کشاورزی توافقاتی در مورد بهره‌وری کشاورزی کردند.

جمعه‌ای اضافه کرد: استمرار مدیریت پایدار تولید محصولات کشاورزی به همراه برنامه‌ریزی‌های دقیق و قابل‌اجرا در کلیه ابعاد با تکیه‌بر ارتقاء بهره‌وری از نهاده آب ضروری است، بدین خاطر این تفاهم‌نامه با توافق طرفین در این راستا تهیه و تدوین شده است.

 سید حسن میرعماد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: به‌منظور برخورداری و بهره‌مندی از راهبردها و سیاست‌های مطلوب برای رفع نارسایی و گذار به‌سوی کشاورزی پایدار و بهره‌وری آب تفاهم‌نامه سند ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی با افقی ۱۰ ساله بین سازمان جهاد کشاورزی و اتاق استان سمنان امضاء شد.

او افزود: ارتقای امنیت غذایی و بهبود وضعیت اقتصادی بهره‌برداران و فعالان کشاورزی از طریق توسعه کشاورزی پایدار و بازار محور با تکیه‌بر افزایش بهره‌وری منابع و عوامل تولید به‌ویژه آب، از چشم‌اندازهای تفاهم‌نامه این سند است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: سند بهره‌وری آب کشاورزی استان برای تعادل بخشی در مصرف این عنصر حیات‌بخش است.

او خاطرنشان کرد: بر اساس این سند، ۱۲ درصد سطوح کشت در سمنان کاهش می‌یابد اما، ۲۷ درصد تولیدات کشاورزی این استان در افقی ۱۰ ساله افزایش پیدا می‌کند.

میرعماد یادآور شد: رفع موانع و تسهیل دسترسی کشاورزان به فناوری‌های نوین و نهاده‌های مطلوب مورد نیاز و ایجاد ابزارهای قانونی و مشوق‌ها به‌منظور ایجاد انگیزه برای بهره‌وران از جمله اقدام‌های اساسی برای تحقق این سند است.

بر اساس سند ملی بهره‌وری آب، مصرف آب بخش کشاورزی در استان سمنان که اکنون ۹۴۱ میلیون مترمکعب است، باید با تمرکز بر افزایش بهره‌وری به ۶۵۴ میلیون مترمکعب کاهش یابد.