1

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه: جزییات افزایش صادرات محصولات لبنی به روسیه/ در فصل نامناسب گوشت وارد کردیم/ به اندازه نیاز کشور روبل نداریم

کامبیز میرکریمی خاطر نشان کرد: واردات از روسیه همواره ۳ تا ۴ برابر بیشتر از صادرات ما به این کشور بوده است از این‌رو تجارت دو کشور تراز نیست و همین موضوع استفاده از پول ملی را تضعیف کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ کامبیز میرکریمی در واکنش به خبر تقویت حضور ایران در بازار لبنیات و ماهی روسیه، گفت: در یک بازه زمانی ایران به پنجمین کشور تامین‌کننده محصولات لبنی در روسیه تبدیل شد اما در ۳ سال گذشته ابهام در برخی مسائل بهداشتی و فنی تاحدودی سهم ایران از بازار روسیه را کاهش داد.

وی با بیان اینکه صفر شدن تعرفه گمرکی حساسیت‌ها و سخت‌گیری‌ها در مسائل بهداشتی را تشدید می‌کند، تصریح کرد: تعدادی از شرکت‌های صادرکننده محصولات لبنی که در روسیه صاحب برند شدند به دلیل ابهام در زنجیره تامین و عدم ثبت مراحل تولید شیر و …. نتوانستند استانداردهای روسیه را پاس کنند و سهم خود را از بازار روسیه از دست دادند. اما بعد از مذاکرات سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه با سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت ایران، امیدواریم ایران دوباره به یکی از تامین‌کنندگان اصلی لبنیات روسیه تبدیل شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به قابلیت ایران در تولید محصولات صادرات محور در حوزه شیلات، گفت: تنوع گونه‌های ماهیان جنوب، میگو و سایر تولیدات آبزیان پتانسیل صادرات این محصولات را برای ما فراهم کرده است؛ سال گذشته یک هیات تجاری روس با هدف صادرات محصولات آبزی، به ایران سفر کرد اما برخی مشکلات ارزی و تعرفه‌ای توجیه اقتصادی صادرات را به تاخیر انداخت. بدون تردید با سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صید آبزیان بازخورد مناسبی از این حوزه دریافت خواهیم کرد.

به گفته نائب رییس اتاق ایران و روسیه؛ صادرات محصولات لبنی و غذایی سهم ۶۰ درصدی در تجارت خارجی ایران دارند از این‌رو تلاش داریم با ایجاد تنوع‌ در محصولات سایر شرکت‌های ایرانی را در حوزه صادرات فعال کنیم.

میرکریمی با بیان اینکه در زمان مناسب گوشت‌ از روسیه وارد نشد، تصریح کرد: گوشت‌های وارداتی از روسیه نتوانست در بازار ایران خریدار چندانی پیدا کند چراکه در فصل مناسب گوشت از روسیه وارد نشد؛ پایین بودن قیمت گوشت در آن فصل وزارت کشاورزی و سازمان دامپزشکی را قانع کرد که می‌توان گوشت با قیمت پایین وارد و بازار را تنظیم کرد اما قیمت پایین به معنی پیر و چربی زیاد گوشت بود. به نظر می‌رسد در ۲ ماه آینده که فصل تولید گوشت‌های مرغوب در روسیه است این کشور بتواند نیاز ما را تامین و دیگر لازم نباشد از کشورهای دوردست مانند استرالیا و نیوزلند گوشت وارد کنیم.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه در ۲ سال اخیر سهم ایران از بازار روسیه از ۵۰۰ میلیون دلار تجاوز کرد، افزود: حدود ۲۳۰ تا ۲۷۰ میلیارد دلار در بازار روسیه پول جابه جا می‌شود که سهم ایران همواره زیر ۵۰۰ میلیون دلار بود اما بعد از  امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا سهم ما از بازار این کشور رو به جلو رفت.

وی مراودات تجاری ایران و روسیه را به نفع دو طرف ندانست و گفت: واردات از روسیه همواره ۳ تا ۴ برابر بیشتر از صادرات ما به این کشور بوده است از این‌رو تجارت دو کشور تراز نیست و همین موضوع استفاده از پول ملی را تضعیف کرده است. باوجود ایجاد رابطه بانکی بین دو کشور، روبل به میزان کالایی که وارد می‌شود در کشور موجود نیست بنابراین به سراغ ارزهای جایگزین می‌رویم؛ اما اگر به سمت تجارت دو طرفه هدایت و صادرات ایران تشویق شود نیاز به ارزهای دوم نخواهیم داشت چراکه روبل مورد تایید تجار ایرانی قرار گرفته است و در بازار ثبات نسبی دارد.

میرکریمی با بیان اینکه بعد از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد در سال ۹۸ شاهد جهش‌های صادراتی بودیم، تصریح کرد: در سال نخست حجم صادرات ایران به روسیه از ۲۷۰ میلیون دلار به ۴۷۰ میلیون دلار رسید و سال بعد از آن یعنی در اوج شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مرزها روند صعودی صادرات حفظ و از مرز ۵۳۰ میلیون دلار عبور کرد.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در سال جاری به آنچه در تجارت با روسیه ترسیم کردیم دست بیابیم؟ گفت: تجارت ۱۵ میلیارد دلاری هدف‌گذاری شده است که صددرصد امکان تحقق آن وجود دارد چرا که بناست در نیمه دوم سال آینده تعرفه کالاها صفر و تجارت آزاد محقق شود؛ به نظر می‌رسد با تعرفه صفر این عدد دست‌یافتی است.

وی در پایان بیان کرد: صادرکنندگان باید ترکیب نرخ ارز را بدانند چون دو نرخی شدن ارز باعث برهم زدن شرایط رقابت می‌شود. باید مراقب بود که اقتصاد شرایط رقابت را از دست ندهد؛ شرایط رقابت برای شرکتی که قانونی کار و ارز را در سامانه نیما ثبت می‌کند با شرکتی که غیرقانونی و ارز را در بازار آزاد می‌فروشد متفاوت است و این موضوع فضای رقابت را می‌گیرد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا