1

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران:۶۰ درصد برنامه سطح زیرکشت گندم محقق شد

گندم

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: ۶۰ درصد برنامه کشت گندم‌ محقق شده است و تنها این نگرانی وجود دارد که کشاورزان نتوانند کود مورد نیاز را بخرند.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ، درباره آخرین وضعیت سطح زیرکشت گندم اظهار کرد: امسال برآورد وزارت جهاد کشاورزی، کشت گندم در سطحی معادل ۶ میلیون هکتار بوده که تاکنون ۶۰ درصد آن محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد جلوتر است، افزود: امسال استقبال برای کشت گندم وجود دارد و تنها کشاورزان در تلاش برای تهیه بذر و سایر نهاده ها هستند، اما به طور کلی پیش بینی می شود که سطح زیر کشت به بیش از ۶ میلیون هکتار برسد.

ایمانی در واکنش به اظهار نظر برخی افراد پیرامون کاهش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: این موضوع به هیچ عنوان واقعیت ندارد، چرا که ۶۰ درصد برنامه کشت گندم‌ محقق شده است و تنها این نگرانی وجود دارد که کشاورزان نتوانند کود مورد نیاز را بخرند که با طراحی کشاورز کارت امیدواریم مشکل تولیدکنندگان در بحث نقدینگی مرتفع شود تا تولید دچار صدمه نشود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه مشکلی در کشت گندم نداریم، گفت: با وجود آنکه عوامل متعددی نظیر سیل، طوفان، سرما و بارندگی در کشت تاثیر گذار است، از این رو نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به تولیدداشت. در خصوص گرانی نهاده های تولید انتظار می رود که با پیگیری های متعدد، قیمت محصولات اصلاح شود تا زیانی متحمل کشاورزان نشود.

این مقام مسئول با اشاره به سو استفاده های احتمالی از آرد یارانه ای بیان کرد: بنابر اعتقاد ما، قیمت هر کیلو آرد سبوس در بازار ۴ هزار تومان بوده، درحالیکه دولت با قیمت ۶۶۵ تومان در اختیار نانوایی ها قرار می دهد که با اختلاف معنادار قیمت ارد دولتی و آزاد، برای نانوا صرفه اقتصادی دارد که آرد را با نرخ آزاد بفروشد. به همین خاطر دستگاه های نظارتی به این موضوع ورود کردند تا سهمیه برخی نانوایی ها را کاهش دهند تا آرد از گردونه خارج نشود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با وجود ارزان بودن قیمت نان در مقایسه با سبوس و جو این احتمال وجود دارد که برخی واحدهای دامداری اقدام به خرید کند، به همین خاطر دولت باید نظارت بیشتری داشته باشد تا در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا و مشکلات تامین ارز، سو استفاده در بحث آرد اتفاق نیفتد تا در تامین گندم و نان کشور دچار چالش شویم.

وی در پایان درباره گمانی زنی ها پیرامون قاچاق آرد و گندم گفت: در حال حاضر کوله بر قاچاق یخچال را به سبب اختلاف قیمت آن سوی مرزها با داخل انجام می دهد، اما به سبب آنکه احتمال قاچاق گندم با کامیون و کشتی وجود ندارد، برای کوله بر صرفه اقتصادی ندارد که ۵ تا ۱۰ کیسه گندم را قاچاق کند و برخی افراد بدون دلیل می خواهند شائبه هایی در این زمینه ایجاد کنند، گرچه ممکن است ۲ تا ۳ کیسه آرد توسط مرزنشینان خارج شود، اما این قاچاق در سطح وسیع نیست‌.

سرویس خبری: کشاورزی