1

نارضایتی دامداران از شرایط خرید دام مازاد توسط دولت

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه تولیدکنندگان از شرایط خرید دام مازاد از سوی دولت ناراضی هستند، گفت: اعمال تعرفه بر صادرات شیرخشک جلوی صادرات این محصول را می گیرد.

سید احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مباحث مطرح شده مبنی بر نارضایتی دامداران از خرید گوشت مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام گفت: براساس توافق ما با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت و شرکت پشتیبانی امور دام مقرر شده بود که دولت هر کیلوگرم گوشت دام سنگین را به صورت بسته بندی شده ۵ تکه و بدون استخوان درب سردخانه ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند اما ستاد تنظیم بازار رقم خرید را ۷۰ هزار تومان ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اینکه این خرید تنها مربوط به دام سنگین است، افزود: قرار است دولت ذخایر استراتژیک را با این خرید از محل تولید داخل تأمین کند اما به دلیل اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از قیمت اولیه کم کرده و همچنین شرایط خریدی که تعیین شده است، دامداران رضایت چندانی از آن ندارند.

مقدسی تصریح کرد: تولید کننده قصاب نیست که بتواند کشتار، بی استخوان کردن و بسته بندی گوشت را انجام دهد و توان چنین کاری را ندارد. در حال حاضر به دلیل این مسائل عرضه گوشت از سوی دامداران به شرکت پشتیبانی امور دام محدود است.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به شرکت پشتیبانی دام این است که دام را به صورت زنده از تولید کننده بخرد و خود آن را به کشتارگاه بفرستد چون دامداران توان این کار را ندارند.

مقدسی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تصمیم دولت برای وضع تعرفه بر صادرات شیرخشک گفت: در تمام دنیا به صادرات یارانه می‌دهند و دولت ما با این کار مانع صادرات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالی دویست میلیون دلار ارز از کشور برای واردات کره خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: صادرات شیرخشک علاوه بر اینکه منجر به ارزآوری می‌شود باعث می‌شود در تولید کره به خودکفایی برسیم و مانع از خروج ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران اضافه کرد: نیاز کشور به شیرخشک سالانه حدود ۶۰ هزار تن است و ما می‌توانیم بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن تولید در این زمینه انجام دهیم و مازاد آن را نیز صادر کنیم.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان