1

نایب رئیس اتاق ایران: مدیریت بازار سیب‌زمینی کشور به بخش خصوصی سپرده شد

حسین سلاح ورزی با اشاره به برگزاری صدوشانزدهمین نشست این شورا از واگذاری کل زنجیره بازار سیب‌زمینی کشور به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق ایران؛ صدوشانزدهمین نشست شورای گفت‌وگو که آخرین نشست این شورا در سال ۱۴۰۱ بود به مسائل حوزه کشاورزی اختصاص داشت. در این بین قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو ضمن اشاره به طرح و بررسی برخی از چالش‌های موجود، از واگذاری کل زنجیره بازار سیب‌زمینی کشور به بخش خصوصی بر اساس اظهارات وزیر کشاورزی در این نشست خبر داد.

حسین سلاح‌ورزی، قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگو و نایب‌رئیس اتاق ایران مشکلات ناشی از تغییر عوارض صادراتی سیب‌زمینی از ۱۲ به ۷۰ درصد را یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست عنوان کرد و گفت: در این باره به مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو اشاره و پیشنهادهایی مطرح شد. در چارچوب همین پیشنهادها، ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی از واگذاری مدیریت بازار سیب‌زمینی به انجمن ملی خبر داد.

بر اساس اظهارات او با این واگذار، مدیریت کل بازار از تولید، تامین و حتی در صورت نیاز، واردات این محصول باید با برنامه‌ریزی و مدیریت انجمن ملی سیب‌زمینی صورت بگیرد، البته چنانچه در این فرآیند اختلال یا مشکلی پیش بیاید، وزارت کشاورزی ورود کرده و تنها با تعیین عوارض، بازار را کنترل می‌کند.

مشکلات ناشی از دریافت نیم درصد عوارض صادرات آب مجازی از محصولات کشاورزی و صنایع غذایی و پیگیری اصلاح این بند در لایحه بودجه ۱۴۰۲ موضوع دیگری بود که بر اساس اظهارات سلاح‌ورزی در این نشست مطرح شد. او درباره نتیجه بررسی و تصمیم اعضای شورا در این رابطه به تشکیل کمیته‌ای تخصصی با حضور نماینده اتاق ایران خبر داد و گفت: در بودجه ۱۴۰۲ میزان عوارض را بین نیم تا سه درصد تعیین کردند؛ اما مقرر شده وزارت کشاورزی درباره فهرست محصولات آب‌بر، متولی و شاخص‌های آب‌بر بودن محصولات نیز تصمیم‌گیری کند که با تصویب اعضای شورای گفت‌وگو و استقبال وزیر کشاورزی مقرر شد این تصمیم‌گیری در قالب یک کمیته تخصصی صورت گیرد و در آن به الگوی کشت نیز توجه ویژه‌ای شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون بخش تعاون را از دیگر مصوبات این نشست شورای گفت‌وگو دانست و تصریح کرد: قانون بخش تعاون در سال ۹۳ اصلاح شد؛ اما تا به امروز، آیین‌نامه اجرایی آن به دلیل برخی اختلافات بین دو وزارت‌خانه، تهیه نشده است. در این جلسه با توافق وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد، در اسرع وقت و با حضور نماینده اتاق تعاون آیین‌نامه اجرایی، نهایی و تصویب شود.

دبیرخانه شورای گفت‌وگو برای بازگشت ثبات به بازار ارز، راهکار می‌دهد

سلاح‌ورزی در ادامه به توافق اعضای شورای گفت‌وگو درباره تدوین بسته پیشنهادی از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو در راستای ارائه راهکارهای لازم برای برگرداندن ثبات به بازار ارز خبر داد و گفت: این بسته باید ظرف ظرف ۴۸ ساعت آماده شده و در نشستی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای اقتصادی و رئیس‌کل بانک مرکزی تشریح شود.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو از نهایی شدن دستورالعمل ضوابط فنی ایجاد ابنیه و تاسیسات جانبی گلخانه‌ها طبق آنچه در نشست شورای گفت‌وگو مطرح شد، خبر داد و افزود: بر اساس وعده نماینده وزارت کشاورزی، این دستورالعمل به زودی ابلاغ می‌شود.

افزایش قیمت گندم صنف و صنعت، چالش دیگری بود که سلاح‌ورزی به آن اشاره و تصریح کرد: این موضوع در صدویازدهمین نشست شورا نیز مطرح شد و اعضا به چند مصوبه درباره آن رسیدند که یکی از این موارد بررسی امکان یکسان‌سازی نرخ نان سنتی و صنعتی بود که طبق آنچه در این جلسه شورا عنوان شد، موضوع یکسان‌سازی در دستورکار دولت نیست.

نایب‌رئیس اتاق ایران مسائل ناشی از قیمت‌گذاری و امتیازات خاص در بخش کشاورزی را موضوع پایانی این نشست شورای گفت‌وگو عنوان کرد که بر اساس آنچه گفته شد، بررسی ویژه این موضوع با هدف جلوگیری از عمیش‌تر شدن مشکلات و یا تسری چالش امروز در تامین برخی نهاده‌های دامی مانند کنجاله سویا به دیگر کالاهای اساسی، در دستورکار شورای گفت‌وگو قرار گرفت.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق بازرگانی ایران