1

نایب رئیس شورای ملی زعفران: خرید توافقی زعفران در حال انجام است / حداکثر قیمت هر کیلو طلای سرخ ۹ میلیون تومان

میری گفت: بنابر اعلام سازمان تعاون روستایی حدود ۱۷ مرکز در حال خرید توافقی زعفران از کشاورزان هستند.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت برداشت زعفران اظهار کرد: از ۲۵ مهر برداشت زعفران در کشور آغاز و تا اواخر آذر ادامه دارد.

او از رشد چشمگیر تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنا بر اظهارات کشاورزان تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل در مزارع فزونی داشته، اما در مقطع فعلی نمی‌توان درصدی از رشد تولید اعلام کرد چرا که این موضوع ممکن است بر افت قیمت در بازار تاثیر بگذارد.

میری درباره تاثیر وقوع بارندگی و سرمای اخیر در میزان تولید زعفران بیان کرد: بارندگی‌ها و سرمای اخیر آسیبی به میزان تولید زعفران در مزارع نمی‌زند و تنها ممکن است در مزارعی که در این مدت زمان اقدام به برداشت گل زعفران نکردند مقداری از کیفیت محصول به سبب سرمای هوا لطمه دیده باشند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ را ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر ۹ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار نمی‌توان برآورد دقیقی از قیمت محصول در روز‌های آتی داشت و همواره باید منتظر ماند  و دید که پایان فصل برداشت میزان تولید به کدام سمت و سو می‌رود.

او با انتقاد از تعلل گمرک در اعلام آمار صادرات زعفران گفت: علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته از ۲۰ مرداد تا کنون گمرک آماری در خصوص صادرات زعفران اعلام نکرده است، اما برآورد‌ها حاکی از روند مناسب تولید زعفران است.

میری در پایان درباره آخرین وضعیت خرید توافقی طلای سرخ از کشاورزان تصریح کرد: طبق اعلام سازمان تعاون روستایی ۱۶ تا ۱۷ مرکز در حال خرید توافقی زعفران از کشاروزان هستند هر چند این موضوع تا کنون تاثیر جدی بر بازار نداشته، اما توانسته از افت چشمگیر قیمت جلوگیری کند که امیدواریم هدف اصلی مسئولان سازمان تعاون روستایی از خرید توافقی، حمایت از تولید و رونق صادرات باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا