1

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفتگو با اگروفودنیوز: کشت محصولاتی که پس از فرآوری، با ارزش افزوده بالاتری صادر می شود، در دستور کار قرار گیرد

امیر یوسفی گفت: صادرات محصولات فرآوری شده برای کشور ارزآوری دارد و ورود برند به سایر کشورها باعث ایجاد شرایط بهتری در تولید و الگوی کشت می گردد.

مدیرعامل صنایع غذایی ساویس در خصوص صادرات محصولات کشاورزی به خبرنگار اگروفودنیوز گفت: مشکل خام فروشی محصولات کشاورزی همیشه وجود داشته است. با توجه به آنکه با چالش کمبود آب مواجه هستیم باید محصولاتی کشت شود که پس از فرآوری، با ارزش افزوده بالاتری به کشورهای دیگر صادر کرد. که این امر باعث می‌شود حضورمان در بازارهای هدف تداوم داشته باشد.

یوسفی با بیان اینکه خام فروشی ارز آوری کوتاه مدت ایجاد می‌کند،افزود: باید تکنولوژی روز را وارد کار کنیم تا بازارهای پایدار صادراتی داشته باشیم. بازارهایی که هم ارزش افزوده و اشتغال بیشتر در پی دارد و هم شرایط صادرات برند به کشورهای هدف را مهیا می‌کند.

این صادرکننده کشور گفت: اکنون مجموعه صنایع غذایی ساویس در حال صادرات محصولات فرآوری شده نظیر ذرت شیرین، فرنچ فرازیز و. به کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق و حاشیه خلیج فارس است که پیش از این محصولات به صورت خام به این کشورها صادر می‌شد.

یوسفی در ادامه بیان کرد: اکنون صادرات محصولات فرآوری شده برای کشور ارزآوری دارد و ورود برند به سایر کشورها باعث شرایط بهتری در تولید و الگوی کشت می شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: زمانی کشاورز مجاب به الگوی کشت می‌شود که بداند برای فروش محصولش دچار مشکل نیست و کارخانه ای محصول را می‌خرد که برنامه ای برای فرآوری آن محصول دارد.

مدیرعامل صنایع غذایی ساویس گفت: زمانی محصول ذرت شیرین وارد می کردیم و از کشور ارز خارج میشد، ولی اکنون با کشاورز برای کشت این محصول قرارداد می‌بندیم. هم نیاز بازار داخلی تامین می‌شود و هم بخشی از این محصول صادر می‌گردد. که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی در ادامه سخنانش از محدودیت شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد و گفت: صادرکنندگان طی محدودیت در فضای مجازی و عدم ارتباط با کشورهای هدف صادراتی دچار مشکلات زیادی شده‌اند. اعلام قیمت‌های جدید صادراتی و ارسال محصولات چالش‌های به وجود آمده بود که انشالله این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.

این تولیدکننده در بخشی دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت‌های مجموعه ساویس عرضه محصولات اولیه در کمترین زمان و با کمترین ضایعات از کشت زارهای استان گلستان به کارخانجات تولید کنسرو است.

وی در ادامه گفت: با توجه به‌ آنکه در بحث حمل و نقل ضعیف هستیم این نکته مهمی است که محصول در کمترین زمان به کارخانجات برسد.

یوسفی بیان کرد: فقدان ماشین‌های یخچال دار و مسافت‌های طولانی باعث می‌شود محصولات به ضایعات تبدیل شود.

این فعال اقتصادی گفت: احداث کارخانجات در نزدیکی مزارع از قیمت تمام شده محصول نهایی میکاهد که این موضوع باعث می‌شود در بازارهای صادراتی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

امیر یوسفی در پایان بیان کرد: برگزاری چنین اجلاس‌هایی و معرفی کالاهایی که در کشور مطرح هستند و تولید محصولاتی که در نمایشگاه امکان حضور داشته باشد ظرفیت‌هایی است می‌شود محصولات ایرانی خود را معرفی کنیم. حضور در نمایشگاه‌ها باعث استقبال از محصولات ایرانی می‌شود و پس از تست متوجه می‌شوند این محصولات از لحاظ طعم و کیفیت جز محصولات برتر جهان است.

سرویس خبری: صنعت غذا