1

نخستین دستگاه بومی «کارنده نیشکر» در خوزستان رونمایی شد

با حضور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، نخستین دستگاه «کارنده نیشکر»، با طراحی و ساخت متخصصان نیشکر رونمایی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری در این خصوص اظهار کرد: ساخت و بومی‌سازی دستگاه کارنده نیشکر با بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی نیروهای جوان و خلاق شرکت توسعه نیشکر اقدامی موثر در افزایش بهره‌وری، خودکفایی و بی‌اثر نمودن شرایط تحریمی است.

به گفته وی، ساخت و بومی‌سازی تجهیزات مختلف کشاورزی و بسیاری از قطعات صنعت نیشکر در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی و حرکت در مسیر خودکفایی، در دستور کار قرار گرفته است.

ناصری تصریح کرد: ساخت پنج دروگر نیشکر، ساخت ربات جوشکار، ساخت دستگاه انتقال دهنده ملاس، ساخت اولین دستگاه هشداردهنده موتور و… بخشی از اقدامات این شرکت در بومی سازی تجهیزات کشاورزی و صنعتی در راستای تولید دانش‌بنیان است. شهریورماه سال گذشته نیز صدای پنجمین دروگر ساخت متخصصین نیشکر در مزارع نیشکر پیچید و رد چرخ‌های این دروگر بومی، در مزارع نیشکر سلمان فارسی نقش بست.

کشت نیشکر به صورت کاملا مکانیزه

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ادامه، به ویژگی‌های کاربردی دستگاه کارنده نیشکر اشاره و بیان کرد: پیش از این، کشت نیشکر به صورت دستی انجام می‌شد اما با بهره‌برداری از این دستگاه، کشت به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود.

به گفته وی، سرعت و دقت، دو ویژگی دستگاه کارنده نیشکر است که در شرایط آب و هوایی خوزستان، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری دارد.

ناصری تصریح کرد: این شرکت با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت خودکفایی، رونق تولید و رفع موانع گام برداشته و تاکید بر پژوهش‌های کاربردی در دو حوزه صنعت و کشاورزی در سرلوحه کاری این شرکت قرار دارد.

ساخت و توسعه دستگاه کارنده نیشکر

محمدرضا عصاره‌نژاد مدیرعامل کشت و صنعت امام خمینی (ره) نیز به اهداف ساخت دستگاه کارنده نیشکر اشاره و اظهار کرد: با ساخت این دستگاه از سوی متخصصین بومی شرکت، قلمه نیشکر به صورت کاملا مکانیزه با بهترین راندمان انجام می‌شود.

وی افزود: دستگاه کارنده نیشکر آزمایش‌های اولیه را به خوبی پشت سر گذاشته و سایر واحدهای نیشکری نیز می‌توانند در صورت نیاز از تکنولوژی این دستگاه استفاده نمایند.

به گفته عصاره‌نژاد، ساخت و توسعه این دستگاه مانع خروج ارز از کشور می‌شود و نسبت به نمونه‌های خارجی عملکرد بهتری در مزارع نیشکر خوزستان دارد.

کاهش زمان کشت نیشکر

وی تصریح کرد: سیستم انتقال قدرت دستگاه کارنده نیشکر هیدرولیک است و با مخزن ۲ و نیم تنی، تاثیر زیادی در کاهش زمان کشت نیشکر دارد که در سال مزین به تولید دانش‌بنیان از همه توان جهت نوآوری، ساخت و بومی‌سازی تجهیزات استفاده شده است.

گفتنی است این دستگاه از سوی متخصصین واحد تجهیزات مکانیکی کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) در مدت ۶ ماه ساخته شده است.

سرویس خبری: کشاورزی