1

نرخ مصوب ۱۳ هزار تومانی‌ مرغ زنده غیرکارشناسی است

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ گرم ۲۱ هزار و ۶۶۰ تومان است.

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۱ هزار و ۶۶۰ تومان است.

به گفته وی، نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به ابتدای هفته ۹۰۰ تومان و مرغ گرم حدود یک هزار و ۷۰۰ تومان رشد داشته است.

کمالی سروستانی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت نهاده‌های دامی کماکان بالاست، کاهش قیمت مرغ در بازار، پیش بینی نمی شود.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۴ هزار تومان و کنجاله سویا را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود نوسان نرخ نهاده‌های دامی، جوجه ریزی کاهش یافته است.

وی در واکنش به تصویب نرخ ۱۳ هزار تومانی مرغ زنده با احتساب ۱۰ درصد افزایش یا کاهش در اختیار مرغداران بیان کرد: مسئولان امر در این جامعه زندگی‌نمی کنند و تصوراتشان دور از واقعیت است چرا که همه مسئولان اذعان می‌کنند که نتوانستند نهاده به میزان کافی با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهند که با این وجود قیمت ۱۳ هزار تومانی به ازای هر کیلو مرغ زنده با هزینه تولید سازگار نیست.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر صد درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار بگیرد و قیمت ریز مغذی، دارو و واکسن که ۵ تا ۶ برابر رشد داشته است، با اتخاذ تدابیری به نرخ منطقی در اختیار مرغدار قرار گیرد، تصویب نرخ ۱۳ هزار تومانی به ازای هر کیلو مرغ زنده تا حدودی منطقی است.

وی با تاکید بر نگاه واقع بینانه مسئولان ستاد تنظیم بازار بر بازار مرغ گفت: با وجود کاهش قدرت خرید خانوار، دولت باید تدابیری برای جبران آن بیندیشد چرا که امکان تامین آن از جیب مرغدار وجود ندارد.

کمالی سروستانی از کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۵۰ تومان است.

این مقام مسئول در پایان درباره تاثیر تامین نهاده‌های دامی بر بازار مرغ تصریح کرد: اگر مرغدار اطمینانی از تامین نهاده نداشته باشد یا کمبود ذرت و کنجاله سویا در بازار همچنان محسوس باشد، مرغدار رغبتی به تولید ندارد که در نهایت تعداد زیادی از گردونه تولید خارج می‌شوند یا وزن مرغ‌های تولیدی در سالن‌ها کاهش می‌یابد که این عوامل ، عرضه مرغ به بازار را کاهش می‌دهد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان