1

نرخ ۱۵ هزارتومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه های تولید نیست

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بی توجهی به اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم بیانگر زیان ۲ هزارتومانی کشاورزان در فروش هرکیلو محصول است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیقلی ایمانی گفت: علی رغم ۴ ماه پیگیری مستمر از نمایندگان مجلس‌، دولت و شورای قیمت گذاری و بررسی آنالیز هزینه های تولید،  هنوز نرخ واقعی گندم اعلام نشد ه است که با این وجود در خرید هرکیلو ۲ هزارتومان از سود کشاورز کاسته می شود.

به گفته او، اگر قیمت منطقی خرید تضمینی گندم اعلام نشود، انگیزه کشاورزان نسبت به کشت از بین می رود. این درحالی است که با اصلاح قیمت بخشی از هزینه ها جبران می شود.

ایمانی ادامه داد: گرچه کشاورزان گندمکار این نرخ قبول را ندارند، اما به سبب عدم امکان صادرات و جابه جایی در استان ها ناچار به تحویل گندم به این نر خ هستند. اما می تواند در تولید سال آتی اثر سوء داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: دولت با کمترین حمایت از قشر کشاورز می تواند از خروج آنها از چرخه تولید و روی آوردن به شغل های کاذب جلوگیری کند.

به گفته او، بنابر بررسی هزینه های تولید توسط مرکز پژوهش های وزارت جهاد مبنی بر تورم بانک مرکزی، نرخ بازار جهانی و احتساب سود معقول ۲۰ درصد برای کشاورزان، قیمت منطقی هرکیلو گندم ‍۱۷ هزارتومان است که هرچه سریع تر باید اعلام شود.

ایمانی گفت: علی رغم افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۱۸ به ۲۳ درصد و همچنین افزایش قیمت ماشین آلات و دیگر کالاها که تابع هیچ ضابطه و قانونی نیست، فشار جدی بر تولیدکننده وارد می کند. این درحالی است که دولت بر اجرای قانون خرید تضمینی فشار می آورد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان