1

نروژ خواستار صادرات ماهی سالمون به ایران شد

وزیر شیلات نروژ با اشاره به این که ایران بازار جذابی برای صادرات ماهی سالمون نروژ به حساب می‌آید گفت: ما می‌توانیم به ایران سالمون بفروشیم و ایرانی‌ها شایسته خوردن بهترین سالمون دنیا هستند.

به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی امروز در نشست دو جانبه ایران و نروژ در محل وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: روابط سیاسی دو کشور خوب و با سابقه تاریخی مناسب است و امیدواریم که در دیدار روحانی با نخست‌وزیر نروژ تاکید شد در بخش اقتصادی نیز همکاری‌های ما گسترده‌تر شود.

وی افزود: ۱۵ سال قبل در UN در خصوص برداشت بی‌رویه ذخایر آبزیان صحبت و اعلام شد که باید بیشتر به سمت پرورش آبزیان برویم اکنون خوشحالیم که میزان برداشت از ۸۵ درصد به ۵۰ درصد تقلیل یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آبزی پروری با سرعت مناسبی در جهان گسترش یافته است و کشورها با همکاری یکدیگر به هدف مشترک خود رسیده‌اند.

حجتی در خصوص زمینه‌های توسعه همکاری دو کشور تصریح کرد: از ۳ سال قبل همکاری ما در بخش‌های دولتی و خصوص در بخش شیلات آغاز شده است و در زمینه‌هایی مانند تحقیقات، مشاوره و تولید کنندگان نروژی با همتایان ایرانی خود همکاری داشته‌اند.

وی با بیان این که در حال حاضر نیز ظرفیت زیادی برای توسعه همکاری در بخش شیلات داریم گفت: سواحل مناسب جنوب و شمال ایران حداقل امکان یک میلیون تن تولید ماهی در قفس دارد اما ما می‌توانیم با استفاده از دانش روز دنیا این ظرفیت را افزایش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما تکلیف بزرگی برای کشت ماهی در قفس نوشته‌ایم، اما برای این مشق سنگین تجربه زیادی نداریم.

حجتی گفت: امیدواریم که در سال آینده به تولید ۵۰ هزار تن ماهی در قفس برسیم که با همکاری شما در بخش‌هایی مانند مبارزه با بیماری و تجارت در این بخش و بخش میگو و سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور امکان توسعه روابط داریم.

وی با اشاره به این که نروژ شرایط مناسب برای پرورش ماهی در قفس دارد تاکید کرد: این توپوگرافی باعث شده که امواج و طوفان‌های سخت به قفس‌های پرورش ماهی آسیب نزند و شرایط نگهداری بهتری داشته باشد.

در ادامه این مراسم پرسنت‌برگ وزیر شیلات کشور پادشاهی نروژ با ابراز علاقمندی از توسعه همکاری‌ها با ایران در بخش شیلات گفت: در سفر نروژ به ایران ۶۲ کمپانی در قالب ۱۰۰ نفر به ایران آمده‌اند که این امر نشاندهنده علاقمندی ما برای توسعه روابط شیلاتی است.

وی افزود: ایران از تولیدکنندگان بزرگ آبزیان در آسیا است و ما نیز تولیدات ارزنده‌ای داریم به طوری که تنها ۱٫۳ میلیون تن سالمون و قزه‌آلا تولید می‌کنیم.

وزیر شیلات نروژ ادامه داد: سالانه ۳ درصد به تولیدات آبزیان کشور ما اضافه می‌شود و ما نیز چالش‌هایی در خصوص تولید داریم.

پرسنت‌برگ تاکید کرد: ایران برای کشور بلژیک بازار بسیار جذابی است و ما می‌توانیم ماهی سالمون با کیفیت خودمان را به ایران بفروشیم و معتقدیم که ایرانی‌ها شایسته‌ خوردن بهترین ماهی دنیا هستند.

وی گفت: دو کشور در زمینه علم و تحقیقات و فن‌آوری نیز می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وزیر شیلات نروژ در پایان به امضای تفاهمنامه بهداشتی با ایران در زمینه دامپزشکی خبر داد.