1

نماینده آستانه:نباید با افراط در واردات برنج کمر تولید داخلی را بشکنیم

نماینده آستانه گفت: برای تعادل نرخ برنج داخلی دولت موظف است برنج را بر حسب نیاز وارد کند.

 

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه گیلان، محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه در خصوص وضعیت واردات برنج به کشور، اظهار کرد: نباید در اعیاد یا ماه مبارک رمضان که تقاضای برنج بالا است ثبت سفارشات را افزایش دهیم یا تعرفه‌ها را کاهش دهیم و در حالیکه با این اوصاف بدیهی است که شاهد حجم واردات برنج در کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه برنج جزء کالاهای اساسی زنجیره مصرف غذایی کشور  است، افزود: برنج ایرانی نسبت به کیفیت و هزینه تولید نرخ مناسبی دارد اما دولت برای اینکه تمام افراد جامعه بتوانند برنج داخلی را خریداری کنند باید تهمیدات اقتصادی ویژه‌ای در نظر بگیرد.

قربانی با بیان اینکه برنج باید بر طبق نیاز داخلی وارد شود نه اینکه ما با واردات بی‌رویه شاهد بی‌تدبیری در این راستا باشیم، گفت: در ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید برنج بیش از حد معمول است بدیهی است که دولت باید از ذخایر استراتژیک برنج این مهم را رفع کند .

نماینده مردم آستانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید به تولید داخلی بهای ویژه‌ای بدهیم زیرا دولت موظف است براساس نیاز خانوار کالاهای اساسی غذایی همچون برنج را برای  شهروندان تامین کند .

قربانی خاطرنشان کرد: ما نباید با افراط در واردات برنج کمر تولید داخلی را  بشکنیم تا تولید داخلی برای کشاورز مقرون به صرفه نباشد، برای تنظیم بازار برنج  باید نگاه دو بعدی داشت تا علاوه‌ بر تقویت تولید داخلی واردات هم تنها برحسب نیاز داخلی کشور برنامه‌ریزی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: برای تعادل نرخ برنج داخلی دولت موظف است برنج را بر حسب نیاز وارد کند و این در حالیست که نرخ برنج خارجی را نیز بازارهای بین‌المللی تعیین خواهد کرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه تصریح کرد: دولت نباید به قیمت‌گذاری نرخ برنج ورود کند زیرا ثابت شده این ورود جز زیان و خسران در بخش کشاورزی چیزی ندارد زیرا دولت برای برنج خرید تضمینی ندارد بلکه این خرید توافقی است و همچنین شرایط  محصول برنج با چای و گندم متفاوت است بنابراین اگر دولت قصد دارند خرید برنج  را در سال آینده در دستور کار قرار دهند باید برای تعادل بازار برنج خرید توافقی داشته باشد.