1

نماینده ساری: با افزایش تولید دیگر نیازی به واردات برنج نخواهد بود

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز ما باید بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کنیم در حالی که با برنامه ریزی در طول سه الی چهار سال استان مازندران می تواند این نیاز را تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ منصور علی زارعی با اشاره به مشکلات برنج کاران، بیان کرد: استان مازندران رتبه اول تولید برنج کشور را دارد. حدود ۴۴ درصد برنج کشور از طریق استان مازندران تامین می شود. از سه میلیون ۲۰۰ هزار تن برنجی که در کشور مصرف داریم، بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ تن از این برنج در داخل کشور تولید شده و حدود یک میلیون تن آن در استان مازندران تولید می شود. متاسفانه دولت سیاست های افزایش تولید در این حوزه را کمتر دنبال می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: به محض اینکه با کمبود تولید برنج در کشور مواجه می شویم، به سمت واردات می رویم. زمانی قیمت برنج وارداتی ۵۰ سنت یا ۴۰ سنت بود و حتی ارز یارانه ای نیز به واردات برنج داده می شد. امروز ما باید بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کنیم. در حالی که با برنامه ریزی در طول ۳ الی ۴ سال استان مازندران می تواند این نیاز را تامین کند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما باید بهره بری را بالا برده و بر حوزه تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و آبیاری نوین تمرکز کنیم. زمانی که تولید افزایش پیدا کند دیگر نیاز به واردات برنج نخواهد بود. به دنبال آن قیمت برنج نیز کاهش پیدا خواهد کرد. اکنون بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج خارجی در انبارهای کشور موجود است که به تولید داخلی ضربه زد. سیاست های ارزی و وارداتی ما باید به گونه ای باشد که به تولید کننده واقعی آسیب وارد نشود. هیچ گاه نباید برنج وارداتی ارزان تر از برنج تولیدی کشور باشد. باید از برنج کاران خود حمایت کنیم.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا