1

نماینده ساری: ضریب بهره‌وری تولید برنج باید افزایشی شود

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: لازم است بدون فوت وقت به سمت بالابردن کیفیت و کمیت تولید برنج پرمحصول خود گام برداشته و از طرف دیگر هزینه های تولید را برای کشاورز کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ منصورعلی زارعی با تاکید بر ضرورت سیاست گذاری صحیح در حوزه برنج، بیان کرد: حدود ۳/۲ میلیون تن مصرف سالانه برنج در داخل کشور است که بالغ بر ۲ میلیون تن از این نیاز در داخل کشور تولید می شود و حدود یک میلیون تن برنج نیز وارد می شود البته در سال های مختلف میزان تولید نوسان هایی نیز دارد.

۸۰ درصد برنج کشور توسط استان های شمالی تولید می شود

وی در ادامه با بیان اینکه ما در ۲۰ سال گذشته کمتر بر افزایش ضریب بهره وری برنج و بالا بردن میزان تولید کار کرده ایم، اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد برنج کشور در استان های شمالی تولید می شود و از سه استان شمالی که در آنها برنج تولید می شود فقط در مازندران حدود ۴۷ درصد برنج کشور کشت می شود. در سال های اخیر ما بر روی ضریب بهره وری و پایین آوردن هزینه های تولید برنج کار نکردیم بلکه بیشتر بر واردات برنج متمرکز شدیم و به نوعی وارد کنندگان میدان دار بودند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اکنون نیز در حوزه پژوهش و دانش بنیان کردن تولید برنج به منظور افزایش بهره وری و پایین آوردن هزینه تولید عقب هستیم. ما اعتقاد داریم اگر بر روی اصلاح بذر برنج و دانش بنیان کردن تولید برنج کار می کردیم دیگر اصلا نیازی به واردات نبود. امروز ضریب بهره وری ما در شمال که محل اصلی کشت برنج است حدود ۵ تن است در حالی که در کشورهای دیگر حدود ۱۴ الی ۱۵ تن بر هکتار است. معلوم است که هزینه تولید در این کشورها خیلی پایین تر است. هرچه ضریب بهره وری تولید بالاتر می رود، هزینه پایین تر می آید.

قیمت برنج وارداتی نباید از هزینه کشاورز داخلی برای کشت برنج کمتر باشد

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه تاکید کرد: امروز قیمت برنجی که وارد کشور می شود، از هزینه ای که برای تولید برنج در کشور صرف می شود پایین‌تر است. هزینه تولید کشاورز ما از قیمت برنج وارداتی بیشتر است و باید بدون فوت وقت به سمت بالا بردن هم کیفیت و هم کمیت برنج پرمحصول خود برویم، باید هم هزینه تولید را پایین آورد و هم کمیت و هم کیفیت تولید برنج را بالا برد.

نماینده ساری افزود: امروز حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن برنج در انبارهای ما موجود است اما متاسفانه این برنج توسط مردم خریداری نمی شود چراکه  قیمت برنجی که از خارج کشور وارد می شود، نسبت به تولید داخل ارزان تر است. دولت باید در این زمینه سیاست گذاری صحیحی داشته باشد و در حوزه سیاست های ارزی واردات برنج و تعرفه و عوارض آن تجدید نظر شود.

زارعی در پایان گفت: ما نباید اجازه دهیم که قیمت برنج وارداتی ما از هزینه های کشاورز زحمت کش پایین تر باشد. دولت باید برای مصرف کنندگان هم فکری کند. دولت هیچ گاه نباید نگاهش به جیب تولید کننده باشد.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: ایسنا