1

نگاهی به صنایع غذایی کشور در شرایط ویژه کنونی به قلم دکتر غلامحسین احمدی

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، دکتر غلامحسین احمدی نوشت: منظور از شرایط ویژه کنونی محیط و عوامل موثر بر تولید ، توزیع و مصرف محصولات این صنعت با توجه به مولفه های زیرین است:
۱- حضور مرگبار ویروس کرونا در ایران و جهان.
۲ – التهابات اقتصادی ناشی از رشد افسار گسیخته تورم، نرخ ارز ، بیکاری، گاهش قدرت خرید، تغیر الگو های مصرف، توزیع، تولید، بازاریابی، تامین مالی و غیره در اثر هم کرونا و هم عوامل بومی و بیرونی مثل افزایش ناگهانی سه برابری قیمت بنزین و خروج سال گذشته امریکا از برجام و وضع تحریم های جدید و اقدامات اقتصادی ناپخته مسئولین مثل دمیدن در بورس به امید مهار تورم و نقدینگی ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومانی که خود مانند بومرنگ متقابلا بر افزایش نرخ ارز و تورم به نوبه خود دمید …
۳ – تنگ شدن عرصه توان صادراتی بنگاهها هم به دلیل عوامل فوق و هم تحت تاثیر تغییر شرایط بازار های صادراتی هدف از قبیل مسدود یا محدود شدن امکان صدور.
۴- انقباضی شدن شرایط حاکم بر زنجیره تامین واحد ها از نظر کمی و کیفی و نقدی شدن خرید و بهای تمام شده آنهم در شرایطی که فشار های ناشی از کسر نقدینگی تعامل سخت گیرانه بانک ها ، دارایی و تامین اجتماعی هریک با توجیهاتی همچون گذشته ادامه دارد.

فرصت ها و تهدیدهای فرا رو

امسال هم مانند سال گذشته بخش کشاورزی و صنایع غذایی به مثابه صنایع تبدیلی آن بر خلاف سایر بخش های اقتصاد کشور از رشد برخوردار است.

صنعت غذا بر خلاف صنعت خودرو یک صنعت رقابتی و در نتیجه دارای پتانسیل نسبی بهره وری و خلق ارزش افزوده و از همه مهمتر تامین امنیت غذایی برای کشور است.

مسئولین باید یادشان باشد این صنایع غذایی ایران بود که در شبیخون ویروس کرونا قفسه فروشگاههای زنجیره ای را پر کرد و چهره قحطی زده از آن ها را به نمایش نگذاشت و آبروی کشور را خرید. اگر چه کرونا اقتصاد را آسیب زده اما تخریب آن در خدمات و بخش های دیگر بیش از صنعت غذا بوده است.

اگر مردم کفش و لباس کمتر می خرند و کمتر سفر می کنند ولی غذا را مصرف می کنند هرچند که قدرت خرید اقشار آسیب پذیر متاسفانه کاهش یافته اما در اثر تورم و جابجایی درامدها بخش های برخوردار فربه تر شده و آن ها بیشتر و بهتر می خورند و به خاطر کرونا درب منزل خریدهای اینترنتی خود را تحویل می گیرند. همینجا فرصت طلایی رشد خدمات فروش اینترنتی برای بنگاههای چابک مواد غذایی که محصولات خود را با کمترین فاصله و بیشترین ارزش افزوده به مصرف کننده می فروشند اشکار می شود.

از جمله فرصتهای عدو شود سبب خیر حذف محصولات رقیب خارجی از بازار و تقدیم میدان برای بازیگری بنگاههای صنایع غذایی داخل کشور است .

رشد ارزش دلار جذابیت صادرات را افزایش داده واحد ها باید تولید برای صادرات را به استراتزی ویژه خود تبدیل کنند.

تهدید ها
افزایش بهای نهاده های تولیدی ، فشار های مایاتی بیمه سیستم بانکی و افزایش بهای گازوییل ، روغن خام ، شکر ،برق آب و یا شایعه برخی از آنها که هنوز گران نشده ولی تجربه نشان داده پس از بازی موش و گربه بعدا گران میشوند دست و پای این صنعت را خواهد بست. اگر قرار است جهشی در تولید صورت گیرد این جهش در صنعتی مثل صنعت غذا میتواند صورت بگیرد که تا کنون علیرغم همه محدودیت ها توانسته از نطر کمی و کیفی وقیمت مناسب به صورت نسبی نیازهای مصرف کننده داخلی و خارجی را پاسخ دهد و آزمایش خود را پس دهد.

نگاه حمایتی مسئولان حاکمیتی در این دوران به صنعت غذا یک الزام و برای امنیت غذایی کشور یک سرمایه گذاری ارزشمند است.

دکتر غلامحسین احمدی
نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع کنسانتره و آب میوه ایران
عضو هیئت مدیره گروه تولیدی مهرام
عضو کمیته فنی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران