1

نگرانی از تاثیرات خشکسالی بر تولید گوشت

رئیس شورای تامین دام کشور به تشریح آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز در کشور پرداخت و گفت: با توجه به تاثیر خشکسالی بر تامین خوراک دام، نسبت به آینده تولید گوشت قرمز به شدت نگران هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ منصور پوریان درباره آخرین وضعیت تامین و بازار گوشت قرمز اظهار کرد: دقیق‌ترین آمار تولید دام و تامین گوشت قرمز مربوط به سازمان دامپزشکی کشور است که بر اساس میزان واکسیناسیون انجام شده جمعیت دامی کشور را برآورد می‌کند. 

وی ادامه داد: آمار سازمان دامپزشکی نشان می‌دهد در حال حاضر ۶۸ میلیون راس دام سبک و ۳ میلیون راس دام سنگین پرواری در کشور وجود دارد.

پوریان در پاسخ به این پرسش که میزان تولید دام و گوشت قرمز مطابق با نیاز کشور است، گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش مصرف به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان تولید پاسخگوی نیاز کشور است.

وی توضیح داد: هم اکنون میزان تولید گوشت قرمز ۸۸۰ هزار تن و میزان مصرف ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن است.

پوریان یادآور شد: البته در شرایط عادی میزان نیاز کشور به گوشت قرمز ۱ میلیون تن است و به طور معمول ۱۰ درصد کسری نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نگران آینده تامین گوشت قرمز کشور و افزایش نیاز به واردات با توجه به خشکسالی شدید هستیم، اظهار کرد: مشکلات دامداران در تعلف دام‌ها با خشک شدن مراتع شدت یافته است به نحوی که برخی از آن‌ها از پس هزینه نگهداری‌های خود بر نمی‌آیند.

پوریان با اشاره به تصویب پرداخت تسهیلات کم‌بهره به دامداران برای گذر از شرایط سخت خشکسالی، گفت: دامداران برای تامین هزینه‌های نگهداری دام‌های خود نیاز به نقدینگی دارند، اما همچنان مصوبه پرداخت تسهیلات اجرایی نشده است.

وی افزود: نگران آن هستیم که با بیشتر شدن مشکلات دامداران تولید گوشت قرمز روند کاهش تندی به خود بگیرد.

پوریان درباره قیمت‌ گوشت قرمز در بازار نیز اظهار کرد: متوسط قیمت عمده هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد داخلی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان و هر کیلوگرم لاشه گوساله ۹۰ هزار تومان است، همچنین متوسط قیمت عمده هر کیلوگرم گوشت گوسفندی منجمد داخلی نیز ۱۰۵ هزار تومان و لاشه گوسفندی ۱۱۰ هزار تومان است.

وی قیمت متوسط خرید هر کیلوگرم دام زنده سبک از دامداران را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان و قیمت متوسط خرید هر کیلوگرم دام زنده سنگین را ۴۸ هزار تومان اعلام کرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا