1

نیازی به واردات گندم نداریم

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به سطح زیر کشت گندم، اگر اتفاق خاصی نظیر سیل و تگرگ رخ ندهد، خودکفایی استمرار خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران از استمرار خوداتکایی گندم خبر داد و گفت: با توجه به کشت سطح مورد انتظار گندم، نگرانی از این حیث وجود ندارد.

او افزود: با توجه به آنکه در زمان کاشت، کشاورزان با کمبود و گرانی کود پایه روبه‌رو بودند، از این رو نیاز است که در این ایام که مصرف کود اوره بالا می‌رود، به میزان کافی در اختیارشان قرار گیرد تا گیاه عملکرد مناسبی داشته باشد.

ایمانی درباره آخرین جزئیات قیمت خرید تضمینی گندم بیان کرد: با توجه به تشکیل شورای قیمت گذاری، ابتدا بحث چغندر قند در شورا مطرح شد چرا که به رغم خودکفایی این‌محصول، اتخاذ سیاست نامناسب قیمت، میزان تولید را به شدت کاهش داد که نرخ اعلامی شورا نسبت به قیمت شورای اقتصاد حدود ۵۰ درصد رشد دارد. پیش بینی می‌شود که قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات هم به همین‌ نسبت افزایش یابد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با وجود آنکه طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده برداشت کلزا در برخی استان‌ها آغاز می‌شود، این هفته نرخ کلزا در دستور کار شورا قرار می‌گیرد چرا که کمیته کارشناسی با کارخانجات روغن، بازرگانی دولتی و سایر دستگاه‌های مختلف مبنی بر نحوه خرید برگزار شد که در نهایت روز دوشنبه با رای گیری، نرخ مصوب اعلام می‌شود.

پیش بینی رشد ۵۰ درصدی قیمت خرید گندم

به گفته او، بعد از اعلام نرخ کلزا، قیمت مصوب گندم در هفته‌های آتی اعلام می‌شود که برآورد رشد ۵۰ درصدی قیمت نسبت به شورای اقتصاد، رضایت‌مندی تولیدکنندگان را به دنبال دارد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان تصریح کرد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که ریسک محصولات کشاورزی بالاست، اما اگر حوادث قهری نظیر سیل، تگرگ و اپیدمی بیماری رخ ندهد، خودکفایی گندم‌ محقق خواهد شد که با این وجود نیازی به واردات گندم نیست.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان