1

نیاز پروتئینی خانواده‌ها تأمین نشد؛ گوشت‌های وارداتی بازار را تنظیم نکرد/اطلاع‌رسانی ضعیف ومعطلی مردم

طرح تنظیم بازار و توزیع گوشت‌های قرمز وارداتی در برخی استان‌های کشور ازجمله خراسان جنوبی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و سهمیه کم موجب گلایه مردم شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز؛ مدتی است که طرح تنظیم بازار برای تأمین گوشت قرمز موردنیاز سبد خانوارها در کشور کلید خورده است، طرحی که تاکنون توانسته نیاز پروتئینی خانواده‌های زیادی را تأمین کند، اما دراین‌بین عده‌ای از همشهریان در ۶ نوبت توزیع این گوشت حتی یک‌بار هم موفق به تهیه آن نشده‌اند.

گوشت تنظیم بازار در دو فروشگاه بزرگ بیرجند توزیع‌شده است، یکی از شهروندان که توانسته گوشت منجمد را از یکی از فروشگاه های زنجیره ای خریداری کند به مهر می‌گوید: محل کارم اسدیه اما محل زندگی‌ام بیرجند است از همکارانم شنیدم توزیع گوشت وارداتی با قیمت تنظیم بازار شروع‌شده و با مراجعه به فروشگاه توانستم سهمیه‌ای که برای هر خانواده در نظر گرفته‌شده است را تهیه کنم.

مهدی شمس‌آبادی ادامه می‌دهد: البته گویا اطلاع‌رسانی درباره این موضوع به‌خوبی در سطح شهر انجام‌نشده چون تعداد زیادی از اعضای فامیل خودم درباره توزیع این گوشت بی‌اطلاع بودند.

شهروند دیگری که موفق به خرید شده بود نیز دراین‌باره می‌گوید: برای خرید گوشت به مغازه‌ای در بازار روز شهرداری در خیابان پاسداران رفته بودم که چشمم به گوشت‌های منجمد پشت ویترین افتاد وقتی قیمت را از او پرسیدم گفت این گوشت با نرخ ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اما می‌توانید گوشت منجمد با نرخ دولتی یا همان تنظیم بازار را باقیمت ۲۹ هزار تومان از نمایندگی‌های فروش که اغلب مرغ فروشی‌های سطح شهرها هستند تهیه کنید.

نرگس جعفری با اشاره به اینکه وقتی به نمایندگی فروش گوشت قرمز منجمد در بازار روز پاسداران رفتم گوشت تمام‌شده بود اضافه کرد: توانستم به زحمت خیلی زیاد با مراجعه به فروشگاه های دیگری گوشت قرمز منجمد را تهیه کنم.

گلایه‌ها از عدم اطلاع‌رسانی‌ها

این شهروند اضافه می‌کند: علاوه بر این از طریق یکی از اقوام متوجه توزیع گوشت قرمز گرم با نرخ مصوب هم شدم، به همین دلیل باوجود صف و موارد مربوط به اینکه هر چیز ارزانی را باید با زحمت به دست آورد موفق به تهیه گوشت گرم هم شدم.

خبرنگار ما با مراجعه به یکی از فروشگاه‌های بزرگ سطح شهر بیرجند که توزیع گوشت تنظیم بازار را بر عهده دارد، از فروشنده درباره زمان مجدد توزیع گوشت قرمز منجمد و گوشت گرم می‌پرسد، فروشنده با این توضیح که در حال حاضر این نوع گوشت در این فروشگاه تمام‌شده است نسبت به توزیع مجدد آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کند.

شهروند دیگری نیز با گلایه از اینکه اطلاع‌رسانی خوب نبوده است می‌گوید: وقتی به فروشگاه مراجعه کردم با صف طولانی مواجه شدم و چون برای ماندن در این صف برنامه‌ریزی نکرده بودم به خانه برگشتم اما بعدازظهر همان روز که مجدد مراجعه کردم گوشت تمام شده بود.

عده زیادی از هم استانی‌ها نسبت به اینکه دیر از ماجرا مطلع شدند گلایه دارند و امیدوارند در توزیع مجدد این محصول بتوانند آن را تهیه کنند. حتی گروه‌های هدف جامعه مانند مددجویان کمیته امداد و یا بهزیستی نیز باید به همان طریقی که عموم مردم گوشت را تهیه کردند اقدام می‌کردند به همین دلیل بخشی از این هم‌وطنان نیز از این موقعیت نتوانستند استفاده کنند.

اطلاع‌رسانی با صنعت و معدن بود

«تمام اقدامات تأمین و توزیع در شبکه به‌وسیله پشتیبانی امور دام و سازمان جهاد کشاورزی انجام‌شده است اما اطلاع‌رسانی زمان و مکان توزیع وظیفه سازمان صنعت معدن و تجارت بوده است»؛ این پاسخ مدیر توسعه بازرگانی و جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی است به این سؤال که چرا اطلاع‌رسانی‌ها ضعیف بوده است.

محمدعلی بیجاری درباره نحوه خرید و دریافت این سهمیه برای استان توضیح می‌دهد: واردات این گوشت به استان‌های کشور بر اساس تراکم جمعیتی است و اینکه دوباره بتوانیم این گوشت را وارد استان کنیم بسته به نرخ ارز، موجود بودن گوشت در برزیل، میزان خرید توسط بخش خصوصی و … دارد.

وی ادامه داد: خریداران بخش خصوصی به وزارت جهاد تعهد می‌دهند وقتی گوشت را وارد ایران کردند به شبکه توزیع بسپارند، حالا بسته به اینکه چه تعداد داوطلب خرید در بخش خصوصی باشد، چقدر ارز توسط بانک مرکزی به آن‌ها تحویل شود، چقدر از کشور خارجی بتوان خرید کالا کرد سهمیه‌ها توزیع می‌شود که ما سهم خراسان جنوبی را بر اساس ضریب جمعیتی دریافت کرده‌ایم.

بیجاری درباره اطلاع‌رسانی ضعیف در خصوص توزیع این فراورده اعلام می‌کند: در کمیسیون تنظیم بازار استان مصوب شد که اطلاع‌رسانی این موضوع توسط صنعت و معدن انجام شود بنابراین آن‌ها باید پاسخ‌گو باشند.

توزیع گوشت قرمز ۲۹ هزار تومانی در مرغ فروشی‌ها

وی با اشاره به برخی گلایه‌ها در خصوص اینکه گوشت‌های منجمد در قصابی‌ها با نرخ ۵۰ هزار تومان توزیع‌شده است، می‌گوید:  آنچه در قصابی بوده گوشت قرمز منجمد با نرخ آزاد بوده است که ربطی به جهاد کشاورزی ندارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با رد اینکه در قصابی‌ها گوشت قرمز منجمد دولتی وجود داشته باشد تأکید کرد: برای توزیع گوشت مدنظر دولتی در استان یک شبکه توزیع زیر نظر ناظران تنظیم بازار و بازرسان صنعت و معدن تشکیل شد.

وی با اشاره به بازرسی‌های نامحسوس از سطح مراکز توزیع گفت: گوشت قرمز منجمد و گوشت گرم منجمد بیشتر از طریق مرغ فروشی‌ها توزیع‌شده که مردم در تشخیص و تهیه آن دچار تردید و مشکل نشوند و حتی فروشنده امکان جابه‌جایی با گوشت خودش را نداشته باشد.

وی تأکید می‌کند: حتی از فروشندگان مراکز توزیع خواسته‌شده است که بنر یا پارچه نوشته‌ای داشته باشند که محل توزیع گوشت قرمز منجمد با نرخ دولتی را نشان دهد، داخل مغازه نیز قیمت در معرض دید و کالا نیز باید در جلوی یخچال و در معرض دید باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام ملاحظات انجام‌شده است می‌گوید: کالا در حدی بوده که نمی‌توانیم برای همه اقشار جامعه آن را تأمین کنیم شاید فردی مطلع شده و آن را تهیه‌کرده اما فرد دیگری دیر مطلع شده و نتوانسته آن را تهیه کند و بعد هم گلایه داشته باشد که سیستم توزیع خوب نیست درحالی‌که هدف ما کاهش دغدغه مردم بوده به‌خصوص قشری که از نظر مالی مشکلات بیشتری دارند.

بیجاری یادآور می‌شود: در توزیع این کالا در مرکز استان بیشتر سعی شد شمال شهر پوشش داشته باشد تا جنوب شهر علاوه بر این دو فروشگاه زنجیره ای را که مجهز به دوربین مداربسته بوده و نظم بهتری برای فروش کالا در آن وجود دارد تعیین‌شده‌اند.

مشقت‌ها در توزیع گوشت قرمز گرم وارداتی

وی ادامه می‌دهد: در توزیع گوشت گرم نیز اطلاع‌رسانی‌های لازم قبل از توزیع انجام شد اما زحمت و مشقتی که ما برای دریافت این محصول داشتیم بسیار خسته‌کننده و پراسترس بود چراکه از زمان بارگیری گوشت از کشور برزیل تا تحویل آن به دست فروشنده فقط ۶ روز زمان تعیین‌شده بود.

وی با اشاره به مسافت استان و حساسیتی که از نظر دامپزشکی برای توزیع گوشت گرم قرمز وجود دارد عنوان می‌کند: در دریافت و توزیع آن در ۱۱ شهرستان استان از زمانی که ماشین‌ها از فرودگاه امام(ره) بارگیری کردند تا زمان توزیع آن سختی بسیاری به لحاظ فشار کاری وجود داشت، بر این اساس انتظار دارم رسانه‌ها حق مطلب را در این زمینه ادا کنند.

بیجاری تمام مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته است از هماهنگی با دامپزشکی تا تعیین افرادی امین و مشخص که ماشین‌های یخچال دار مناسب داشته باشند، هماهنگی با نیروی انتظامی که این گوشت را به‌عنوان گوشت قاچاق توقیف نکنند هماهنگی با شهرستان‌ها و افراد امین برای توزیع و… را برمی‌شمرد و می‌خواهد در مقابل این تلاش‌ها هرچند که وظیفه آن‌ها بوده است بخش پر لیوان را ببینیم.

وی درباره اینکه آیا توزیع گوشت قرمز ادامه خواهد داشت یا خیر؟ پاسخ می‌دهد: همه‌چیز بسته به تصمیمات کشوری است اما ازآنجایی‌که نسبت به بخشی از برنامه‌ها آگاهی‌هایی وجود دارد روند کار نشان‌دهنده اختصاص سهمیه‌هایی برای کشور تا آخر سال است اما به‌طور حتم هرچقدر که برای استان در نظر گرفته شود را دریافت خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: مباشر گوشت قرمز در استان یک شرکت تولیدی گوشت مرغ است بنابراین گوشت‌های قرمز دولتی به‌هیچ‌عنوان وارد قصابی‌ها نمی‌شود و نباید کل سیستم توزیع را زیر سؤال قرار داد.

وی در ادامه تصریح کرد: همین گوشت منجمدی که توسط ارز دولتی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد کشور می‌شود با ارز ۹ هزار تومان و از طریق سامانه نیما هم وارد می‌شود.

وی گفت: شهروندان دقت لازم را داشته باشند که در این استان گوشت قرمز و گرم با نرخ مصوب دولتی توسط مرغ فروشی‌ها توزیع می‌شود و آنچه در قصابی‌ها موجود است و به‌عنوان گوشت منجمد و رقم ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد مربوط به سازمان جهاد کشاورزی نیست.

۶ مرحله توزیع گوشت قرمز منجمد وارداتی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون بیشتر مردم می‌دانند که محل‌های توزیع در شهرستان‌ها کجاست با پرس‌وجو می‌توانند یکی دو روز قبل از اینکه چه زمانی گوشت در اختیار آن مرکز قرار می‌گیرد، این کالا را با قیمت مناسب تهیه کنند.

به گفته این مقام مسئول تاکنون حدود ۶ مرحله توزیع گوشت قرمز منجمد در استان انجام‌شده اما عده‌ای هنوز از نحوه توزیع آن مطلع نبوده و حتی یک‌بار نیز موفق به تهیه این کالا نشده‌اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۱ تن، ۴۰ تن، ۴۰ تن،۲ تن، ۳۰ تن و ۸۰ تن گوشت قرمز طی شش مرحله در استان توزیع‌شده است.

وی درباره توزیع تخم‌مرغ تنظیم بازار در استان هم گفت: تولید تخم‌مرغ در استان حدود ۷۵ تن است که ۶۰ تن آن صادرات می‌شود.

بیجاری با اشاره به اینکه مرغداران استان تعهد کردند که تخم‌مرغ را به قیمت تنظیم بازار توزیع کنند می‌افزاید: در واردات تخم‌مرغ به استان با توجه به کرایه حمل، سود مباشر و … قیمت ۲۰۰ تومان افزایش داشت اما با هماهنگی مرغداران امروز در توزیع تخم‌مرغ تنظیم بازار مشکلی نداریم.

قیمت گوشت قرمز نسبت به دو ماه قبل که افزایش چشمگیری داشته هیچ تغییری نکرده است و گویا این تدبیر دولت هم چندان راهگشا نبوده است.