1

هشدار کارشناسان درباره احتمال بحران جهانی گندم

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از کارشناسان بخش کشاورزی هشدار داد که عرضه جهانی گندم ممکن است به دلیل خشکسالی در کانادا در معرض تهدید باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از راشاتودی، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از کارشناسان بخش کشاورزی هشدار داد که عرضه جهانی گندم ممکن است به دلیل خشکسالی در کانادا در معرض تهدید باشد.

به گفته دیوید استریت، سرپرست بخش هواشناسی در “گروه هواشناسی کالای کانادا”، در شروع سال جاری میلادی بخش‌های خاصی از دشت‌های کانادا از دومین خشکسالی شدید خود در حدود نیم قرن گذشته رنج می‌برند.

وزارت کشاورزی کانادا در گزارشی اعلام کرد که مناطق مهم کشاورزی این کشور مانند آلبرتا، ساسکاچوان و منیتوبا کمتر از ۶۰ درصد میانگین بارندگی را از اول سپتامبر سال گذشته ثبت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، کمبود باران باعث خشکی زمین های کشاورزی برای کاشت محصولات گندم و کلزا شده است.

بیل پریبلسکی، کشاورز و نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات کشاورزی استان ساسکاچوان در گفتگو با بلومبرگ گفت: تلاش برای کاشتن بذرها در عمق مناسب خاک نیاز به کمی هنر دارد، زیرا برای جوانه زدن آنها باید رطوبت وجود داشته باشد.

کانادا یکی از تولیدکنندگان برتر کلزا و گندم در جهان است. بر اساس آمارهای دولتی، سال گذشته میلادی مجموع تولید گندم این کشور به ۳۳٫۸ میلیون تن رسید که سومین رکورد بالای آن محسوب می‌شود و تولید کلزا نیز به ۱۸٫۲ میلیون تن رسید.

البته این حجم از تولید نتیجه شرایط آب و هوایی مطلوب بود، در حالی که به گفته کارشناسان، خشکسالی فعلی ممکن است به طور جدی به احتمال برداشت خوب امسال آسیب برساند.

به گفته راشاتودی، کاهش تولید محصولات کشاورزی در کانادا ممکن است آنقدر که تحلیلگران غربی می‌گویند بر بازار غلات جهانی تأثیر نگذارد. روسیه، بزرگترین صادرکننده گندم در جهان، از برداشت بیش از ۱۵۰ میلیون تن غلات در سال ۲۰۲۲ خبر داد که نسبت به سال قبل از آن بیش از ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد. این حجم شامل بیش از ۱۰۰ میلیون تن گندم بوده است.

علیرغم تحریم های غرب که به طور غیرمستقیم برای صادرات غلات روسیه مشکلاتی ایجاد کرد، این کشور اخیراً پیش بینی افزایش صادرات خود را در سال زراعی جاری به دلیل تقاضای جهانی بیشتر اصلاح کرد و از ۵۰ میلیون به ۵۵ تا ۶۰ میلیون تن رساند.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: راشاتودی