1

همکاری فائو و دولت ایران جهت بهبود نظام پایش کشاورزی

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش تازه خود از کارایی استفاده از تصاویر ماهواره‌ای چند زمانه در تقویت توان وزارت جهاد کشاورزی در زمینه جمع‌آوری بهنگام اطلاعات کشاورزی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش تازه خود درباره نتایج مرحله اول پروژه «بهبود نظام‌های پایش کشاورزی جمهوری اسلامی ایران از طریق تصاویر ماهواره‌ای» از کارایی استفاده از تصاویر ماهواره‌ای چندزمانه باکیفیت در تقویت توان وزارت جهاد کشاورزی جهت جمع‌آوری بهنگام اطلاعات محصولات و عرصه‌های کشاورزی خبر داده است، قابلیتی که می‌تواند در زمینه پایش، ارزیابی و برنامه‌ریزی کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

داگلاس موچونی مسئول واحد اطلاعات زمین‌مکانی فائو با اشاره به اجرای این پروژه مشترک با همکاری دولت ایران گفت: ما در حال همکاری با ایران در زمینه استفاده از فناوری‌های پیشرفته زمین‌مکانی برای حمایت از توسعه شیوه‌ها، همچنین سیاست‌گذاری‌ها و شرایط سرمایه‌گذاری به‌منظور توسعه پایدار کشاورزی در شرایط تغییرات اقلیمی در ایران هستیم.

وی در ادامه افزود: رخدادهای شدید و مکرر اقلیمی، همچون سیل،‌ خشکسالی و سرمازدگی تأثیراتی مخرب بر تولیدات کشاورزی ایران دارند و این مسئله نیازمند یک نظام پایش کشاورزی جامع،‌ نظام‌مند و دقیق است.

در گزارش تازه فائو همچنین شیوه‌های مورد استفاده وزارت جهاد کشاوری برای جمع‌آوری داده مورد بررسی قرار گرفته است که نشان‌دهنده مسائلی همچون فقدان رویه‌های به‌صرفه برای جمع‌آوری به‌موقع داده‌ها و همچنین اتکا به داده‌های سرشماری و شیوه‌های نمونه‌گیری قدیمی است. در این گزارش همچنین به صورت تفصیلی به کاربرد (شیوه‌های) سنجش از راه‌دور در جمع‌آوری داده‌های کشاورزی و پروژه پایلوت اجرا شده در استان همدان پرداخته شده است.

دوره تخصصی فائو برای بهبود مهارت‌های کارشناسان ایران در زمینه پایش کشاورزی

در چارچوب این پروژه مشترک و به منظور تقویت توان کارشناسی ایران در زمینه پایش کشاورزی،‌ واحد اطلاعات زمین‌مکانی فائو یک تور مطالعاتی یک‌هفته‌ای را برای دو نفر از کارشناسان ارشد ایرانی برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در این تور مطالعاتی ضمن بازدید و مرور پروژه‌های مشابه فائوُ این فرصت را یافتند تا به صورت عینی با کاربرد عملی نظام‌های نوین پایش کشاورزی و کارایی آن‌ها آشنا شوند.

هیئت اعزامی ایران در دیدار با کارشناسان واحدهای مختلف فائو با ابزارها و حوزه‌هایی همچون آکواستات، نقشه‌های کاداستر، کاهش خطر بلایای طبیعی، نظام پایش جنگل‌های ملی و نظام ناحیه‌بندی بوم‌دشت‌زراعی از نزدیک آشنا شدند. این تور مطالعاتی همچنین شامل ارائه آموزش‌های لازم در خصوص چگونگی استفاده از درگاه دسترسی به داده‌های سنجش از راه دور SEPAL و چگونگی نقشه‌برداری از شالیزارهای استان مازندران با استفاده از تصاویر Sentinel 1 بود.

کیوان کشاورز، معاون مرکز اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی که در این تور مطالعاتی حضور داشت، با اشاره به اهمیت برگزاری این برنامه در مقر فائو در شهر رُم، گفت: (کاربرد) نظام‌های مؤثر پایش کشاورزی در جمهوری اسلامی ایران داده‌هایی را در اختیار ما می‌گذارند که اهمیت بنیادینی برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در خصوص نواحی متأثر از تغییرات اقلیمی دارند.

برگزاری این تور مطالعاتی نشان‌دهنده اهتمام و تعهد ایران برای تقویت و بهبود نظام پایش کشاورزی کشور با استفاده از فناوری‌های پیشترفته زمین‌مکانی است.

فائو همواره از توسعه روش‌های بهینه‌تر و دقیق‌تر جهت استفاده از اطلاعات حاصل از شیوه‌های سنجش از راه‌دور به منظور برآورد مساحت و بهره‌وری زمین‌های کشاورزی همچنین پیش‌بینی میزان محصولات کشاورزی حمایت می‌کند. هدف فائو ایجاد نظام‌های بهینه پایش کشاورزی در کشورها است تا به سیاست‌گذاران این امکان را بدهد با اتخاذ تصمیمات به‌موقع از مردم و معیشت آن‌ها حفاظت کنند.

سرویس خبری: کشاورزی