1

همکاری مشترک در حوزه سلامت محصولات کشاورزی، دهکده سالم و غذا و کرونا

فعالیت های علمی و تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت جهاد کشاورزی گسترش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، دکتر علیرضا زالی در نشستی که با حضور دکتر کامبیز بازرگان، معاون جهاد کشاورزی برگزار شد، نسبت به انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت جهاد کشاورزی در حوزه های مختلف اعلام آمادگی کرد.

وی با ارایه پیشنهادی در خصوص تشکیل یک کارگروه اجرایی و علمی مشترک بین دانشگاه و وزارت جهاد کشاورزی، یادآور شد: در این دو نهاد ظرفیت‌های لازم برای شکل‌گیری مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی مشترک در تناسب با اهداف و اولویت‌های ملی وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ظرفیت همکاری‌های آموزشی بین دانشگاه و وزارت جهاد کشاورزی، راه‌اندازی رشته‌هایی در حوزه گیاه پزشکی، سموم، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و امنیت غذا را از جمله این ظرفیت‌ها عنوان کرد.

زالی در ادامه با اشاره به فراهم بودن ظرفیت‌های لازم در حوزه‌هایی همچون پروبیوتیک‌ها، انتخاب شهر و یا روستایی به عنوان شهر نمونه غذا و دارو، تقلبات غذایی، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و انسان و گیاهان، ارتباط بین سرطان و غذا، افزایش آموزش همگانی و ارتقای سواد سلامت، اقلیم شناسی و بوم شناسی گیاهان دارویی، بر ضرورت همکاری‌های مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد.

در ادامه این نشست دکتر بازرگان معاون جهاد کشاورزی نیز نسبت به فراهم سازی زمینه‌های لازم برای انجام اقدامات مشترک و همکاری علمی و اجرایی بین وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام آمادگی کرد.

وی با بیان اینکه این دو نهاد می‌توانند برای رسیدن به اهداف مشترکی همچون پایداری، سلامت و خود اتکایی در غذا از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌مند شوند، جلوگیری از وابستگی به واردات بسیاری از محصولات کشاورزی و غذایی را نیازمند اتحاد بین حوزه بهداشت و جهاد کشاورزی عنوان کرد.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به وجود ۲۰ موسسه تخصصی، ۳۴ مرکز و ۳۱۲ ایستگاه تحقیقاتی در وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: می‌توان در حوزه سلامت محصولات کشاورزی اقدامات مشترک زیادی انجام داد.

تحقیقات در حوزه عسل و زنبورداری، آموزش چگونگی تولید محصولات سالم و انتقال صحیح به بازار، ضایعات و باقی مانده‌های غذایی، تاسیس مرکز مشترک پژوهش‌های کیفیت و سلامت غذا و راه‌اندازی دهکده سلامت از دیگر پیشنهادهای دکتر بازرگان برای فعالیت های علمی و پژوهشی مشترک بین این دو نهاد بود.

در بخش دیگری از این نشست انعقاد تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت جهاد کشاورزی با محورهای سلامت محصولات کشاورزی، پژوهش کیفیت غذا، بیماری‌های مشترک بین انسان و گیاه، دهکده سالم، آموزش و ترویج، غذای ارگانیک و غذا و کرونا در دستور کار قرار گرفت.

سرویس خبری: کشاورزی