1

واردات خوراک دام و طیور عملا ممنوع شد

اتحادیه وارد کنندگان نهاده های دام و طیور یا ارسال نامه ای به وزارت صمت اعلام کرد: بانک مرکزی «صدور هرگونه تاییدیه بابت هر نوع ثبت سفارش مبنی بر قرار گرفتن در صف تخصیص و یا تأمین ارز» را ممنوع نموده که به مفهوم ممنوعیت ترخیص کالا در شرایط حاضر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با ارسال نامه‌ای به محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت و دبیرکارگروه تنظیم بازار اعلام کرد:بانک مرکزی «صدور هرگونه تاییدیه بابت هر نوع ثبت سفارش مبنی بر قرار گرفتن در صف تخصیص و یا تأمین ارز» را ممنوع نموده که به مفهوم ممنوعیت ترخیص کالا در شرایط حاضر که فرایند تخصیص ارز برای واردات کالاها بسیار زمان بر و نامشخص است.

متن این نامه به شرح زیر است.

جناب آقای مهندس کلامی

سرپرست محترم معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار

با سلام و احترام

ضمن قدردانی از تلاش و مساعدت‌های جنابعالی و کارگروه تنظیم بازار در ایجاد تسهیلات لازم برای ورود و ترخیص کالاهای اساسی و عرضه آنها به بازار و فراهم نمودن آسایش مردم، از جمله مفاد بند ۲ صورتجلسه ۸۸ کارگروه و مفاد نامه شماره ۶۳۳۴۱/۶۰ مورخ ۱۰٫‏۰۳٫‏۹۹‬ به معاونت محترم ارزی بانک مرکزی و بخشنامه گمرک در خصوص ترخیص درصدی کالاهای اساسی که دارای ثبت سفارش و نامه در صف تأمین ارز می‌باشند که همگی در راستای جلوگیری از رسوب بیش از حد کالاهای اساسی در مبادی ورودی و فسادپذیری آنها و فراوانی آن در بازار مصرف و حذف التهابات قیمتی بازار می‌باشد.

 متأسفانه در روزهای اخیر بانک مرکزی طی نامه شماره ۹۲۹۲۳-۹۹ مورخ ۰۳/‏۰۴/‏۹۹‬ خطاب به بانک‌های عامل با تاکید «صدور هرگونه تاییدیه بابت هر نوع ثبت سفارش مبنی بر قرار گرفتن در صف تخصیص و یا تأمین ارز» را ممنوع نموده است که به مفهوم ممنوعیت ترخیص کالا در شرایط حاضر که فرایند تخصیص ارز برای واردات کالاها بسیار زمان بر و نامشخص است، می‌باشد و این بخشنامه همزمان با موافقت گمرک جمهوری اسلامی در افزایش سقف ترخیص درصدی از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد به شرط داشتن نامه «در صف تخصیص یا تأمین ارز» صادر گردیده است.

لازم است در شرایط تحریم اقتصادی، سازمان‌های داخلی با تصمیم گیری منطقی و علمی نسبت به هم افزایی توان دولت اقدام نمایند تا نتیجه مطلوب‌تری در راستای اقتصاد مقاومتی حاصل گردد.

لذا مستدعی است با طرح موضوع به هر نحو که صلاح می‌دانید نسبت به اقدام در تسریع رسیدن کالا به بازار دستور مساعد صادر فرمائید.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان