1

واردات کلزا بیش از چهار میلیارد دلار هزینه دارد

[heading]معاون دفتر دانه های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه بیش از چهار میلیارد دلار معادل ۱۳۰ هزار میلیارد ریال برای واردات دانه های روغنی و فرآورده های آن هزینه می شود.[/heading]

شاپور شکاری روز یکشنبه در گردهمایی آموزشی کشت کلزای هیبرید فرانسوی در همدان افزود: ۹۰ درصد از کلزا و دانه های روغنی مورد نیاز کشور از کشورهای دیگر وارد می شود که این یک ضعف برای بخش کشاورزی است.
وی با بیان اینکه دست نیاز به سوی کشورهایی که با آنها مراودات سیاسی زیادی وجود ندارد دراز کردن برای تامین اقلام خوراکی یک لکه ننگ شمرده می شود افزود: در زمینه دانه های روغنی تولیدات زیادی در کشور وجود دارد اما از نظر وضعیت کشت در برنامه تناوب غذایی موفق عمل نشده است.
وی با بیان اینکه کشت کلزا در کشور حدود ۱۵ سال سابقه دارد اظهارکرد: در سه سال اخیر فقط ۱۰۰ هزار هکتار کلزا کشت شده است که باید این رقم افزایش یابد.
وی با بیان اینکه کلزا در برنامه تناوب وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد ادامه داد: این محصول جایگزین خوبی به جای محصولات پر آب بر است.
وی با بیان اینکه اگر کلزا وارد تناوب کشت نشود کنترل برخی مسائل با سموم و روشهای مرسوم سخت و هزینه بر است افزود: برای انتقال دانش فنی کشت کلزا با دو کشور فرانسه و اسپانیا قرارداد منعقد شده است و طی دو سال کارگاههای آموزشی برای کشاورزان و مسوولان برگزار می شود.
دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.
رقم اصلاح شده کلزا، کانولا خوانده میشود که دارای مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوگوسیانات می باشد و بدلیل محتوای کمتر مواد ضد تغذیه ای برای مصرف انسان و تک معده ایها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب تر است.