1

واردات ۱۲ هزار تن یونجه طی روزهای آتی به کشور/ قیمت هر کیلو یونجه وارداتی ۵ هزار و ۲۰۰ تومان

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: بنابر تفاهم نامه اتحادیه دامداران مازندران با کشور روسیه، ۱۲ هزار تن یونجه طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده از روسیه وارد کشور می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران درباره آخرین وضعیت واردات یونجه اظهار کرد: اتحادیه دامداران مازندران با کشور روسیه قرارداد و تفاهم‌نامه واردات ۱۵۰ هزار تن یونجه را امضا کرد که حدود ۱۲ هزار تن از میزان ثبت سفارش شده و طی ۱۰ تا ۱۵ روز  آینده وارد کشور می شود. مابقی هم پس از تامین ارز به مرور وارد می شود.

او قیمت هر کیلو یونجه وارداتی را ۵ تا ۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو یونجه داخلی تا قبل از ثبت سفارش ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود که هم اکنون به ۵ هزار تومان کاهش یافته است.

عالی با اشاره به تامین ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده های دامی با نرخ مصوب بیان کرد: علی رغم کرایه بالا و دریافت پشت بارنامه، اما نهاده به دست دامداران شیری می رسد و همچنان پرواربندها ناگزیر به تامین نهاده از بازار آزاد هستند؛ چرا که نهاده به آنها تعلق نمی گیرد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی دامداران با ارگان ها بسیار سخت است به طوری که طی روزهای اخیر کارخانه های آرد از دادن سبوس با نرخ یک هزار و ۴۰۰ تومان اجتناب می کنند و به یک باره اعلام کردند که ۳ هزار و ۵۰۰ تومان دیگر به ازای هر کیلو سبوس دریافت می کنند که این امر منجر به ناهماهنگی، بی نظمی و افزایش نارضایتی دامداران شده است.

به گفته او، با وجود نامه وزیر جهاد به سازمان برنامه و بودجه، اما با توجه به شرایط خشکسالی و کم بارشی، برنامه ریزی مناسب موجب شده مشکلی در زمینه تولید نداشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران از مازاد دام در کشور خبر داد و گفت: با توجه به نبود کشش بازار با مازاد دام در کشور رو به رو هستیم که متاسفانه معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد با ایجاد کارشکنی، نامه نگاری در ارتباط با صادرات انجام نمی دهد.

عالی قیمت کنونی هر کیلو دام سبک و سنگین را ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هزینه تمام شده هر کیلو دام زنده بالای ۷۵ هزار تومان است.

این مقام مسئول سودجویی عوامل واسطه و دلال را علت اصلی گرانی گوشت در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به نرخ کنونی دام زنده، عرضه گوشت بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان گران فروشی است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران در پایان تصریح کرد: با توجه به پرداخت یارانه از جیب دامدار به دولت، مسئولان باید تمهیداتی اتخاذ کنند چرا که تولیدکنندگان به آخر خط رسیدند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان