1

واکنش سازمان غذا و دارو به شایعه وجود برنج‌های تراریخته در بازار؛ برنج تراریخته تجاری در دنیا وجود ندارد

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی گفت: برنج ترا‌ریخته تجاری در دنیا وجود ندارد و اقدامات صورت گرفته آزمایشگاهی بوده است.
بهروز جنت مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذاو دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روغن‌های تراریخته‌ بیان کرد: در مورد این محصولات مخاطرات کمتر است زیرا در روغن‌ها پروتئین وجود ندارد و معمولا مخاطرات و حساسیت‌ها از طریق پروتئین فرآورده‌های تراریخته وارد بدن میزبان می‌شود بدین ترتیب مشکل خاصی در روغن‌های تراریخته نیست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر فقط روغن‌های تراریخته وارد کشور می‌شوند و محصول دیگری نداریم در مورد برنج‌های تراریخته نیز باید بگویم که در دنیا برنج تراریخته تجاری وجود ندارد و تمام اقدامات انجام شده آزمایشگاهی بوده است.
جنت با تاکید بر اینکه واردات محصولات تراریخته با کنترل کامل انجام می‌شود، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو یکی از اعضای فعال آئین نامه قانون ایمنی زیستی است که محصولات مجاز را از طریق مستندات و آزمایشات کنترل و سپس تاکید می‌کند.
 وی اضافه کرد: به طور کلی به محصولات تراریخته‌ای مجوز داده می‌شود که علاوه بر کنترل، در اکثر کشورها سال‌ها تائیدیه مصرف داشته باشند روغن‌های تراریخته‌ سویا، ذرت و کلزا تقریبا در همه دنیا استفاده می‌شود که همه مراحل کنترل سلامت را گذرانده و تغییری در سلامت افراد ایجاد نکردند.
مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: تراریخته‌‌ها یک موضوع بین المللی هستند که موافقان و مخالفان زیادی دارند در مورد این محصولات دو دیدگاه زیست محیطی و سلامتی انسان‌ها مطرح است بنابر این به دلیل بحث‌های زیاد محصولات مورد به مورد بررسی می‌شوند.