1

وجود ۴۰۰ واردکننده نهاده‌های دام و طیور در کشور

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، از وجود ۴۰۰ واردکننده نهاده‌های دام و طیور در کشور خبر داد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از صدا و سیما؛ داوود رنگی در ارتباط با رسانه ملی گفت: هم اکنون از ۴۰۰ وارد کننده نهاده‌های دام و طیور، تنها ۷۰ وارد کننده فعال است و تعداد زیادی به دلیل مسائل ارزی کنار رفته اند.

وی همچنین افزود: سهم واردکننده بزرگ نهاده‌های دام و طیور، ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار است و بقیه نهاده‌ها را تشکیلات دیگرمنجمله شرکت پشتیبانی امور دام وارد می‌کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: واردکننده‌ای که ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد هیچ وقت آبروی خود را گرو بازار آزاد نمی‌گذارد بالاخره دستگاه‌های نظارتی و کنترلی در کشور حضور دارند و فرآیند‌ها را رصد می‌کنند.

وی افزود: سهم واردات شرکت پشتیبانی امور دام در سال ۹۸ به ۳۳ درصد سهم بازار رسیده در صورتیکه سه سال پیش سهم آن ۱۰ تا ۱۲ درصد بود.

رنگی تصریح کرد: بزرگترین مشکل سیستم بازارگاه در کشور، عدم چالاکی و کندی عمل آن است.
وی ادامه داد: سامانه بازارگاه باید به نحوی تعریف شود که چند روز قبل از ورود جوجه‌ها به سالن پرورش دان مورد نیاز مرغدار تامین و تا پایان دوره پرورش مورد حمایت قرار گیرد که متاسفانه در شرایط فعلی این چنین نیست.

عضوهیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: ایراد بزرگ دیگر بازارگاه این است که برای کسانی که بنیه مالی خوبی دارند، جایگاه خوبی است، اما کسانی که مشکل مالی دارند نمی‌تواند از این بازارگاه خرید نقدی داشته باشند.

وی افزود: از یکسال و نیم پیش واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی ملزم شدند کنجاله سویا را در بازارگاه عرضه کنند.

رنگی گفت: این داستان برای جو از خرداد ماه سال جاری و برای ذرت از یک ماه پیش اتفاق افتاده است.
وی اضافه کرد: هنوز ذرت صد درصد در بازارگاه عرضه نمی‌شود قسمتی در خارج از بازارگاه عرضه می‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان