1

وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: رشد ۱۵٫۴درصدی مجموع تولیدات کشاورزی در دولت یازدهم

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: مجموع تولیدات بخش کشاورزی در دوره ۹۴- ۱۳۹۲ رشد ۱۵٫۴ درصدی داشت که از ۹۷ میلیون تن در سال۱۳۹۲ به ۱۱۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۴ رسید که این مهم یکی از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم محسوب می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارتخانه مزبور:تحقق دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی حاصل اتخاذ راهبرد ‘ ارتقای بهره وری ‘ است که پیامد افزایش تولیدات کشاورزی، بهبود امنیت غذایی و اتکا به تولید داخلی است .
برپایه این گزارش، میزان خرید گندم داخلی با رشد ۶۷ درصدی از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به بیش از هشت میلیون تن در سال گذشته افزایش یافت.
همچنین جمهوری اسلامی به رکورد بی سابقه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر در سال زراعی ۱۳۹۴ دست یافت که این رقم نسبت به دو سال پیش ۴۰۰ هزار تن افزایش نشان می دهد.
علاوه براین در زمینه حفاظت از منابع آب و خاک، ضریب حفاظت و پایداری منابع طبیعی و تقویت پوشش گیاهی ۶۰ درصد افزایش یافته و ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده و این رقم برابر ۲۰ درصد عملیات انجام شده از ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۹۲ بود و عملیات آبخیزداری نیز در سطح یک میلیون و ۳۴۰ هزار هکتار اجرا شد.
کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات کشاورزی، برنامه ریزی، ایجاد و بهره برداری از ظرفیت های جدید تولید محصولات از جمله آبزی پروری با فناوری پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در برنامه ششم توسعه، گسترش تعاملات و مناسبات با کشورهای جهان در زمینه کشاورزی، گسترش به کارگیری دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری در بخش کشاورزی و توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در این بخش به ثبت رسیده است .
به گزارش ایرنا، وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است امسال ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شود، که با تحقق آن نیازی به واردات نیست .
وزارتخانه مزبور درصدد است در چارچوب اقتصاد مقاومتی و طبق برنامه با کمک تولیدکنندگان و دولت، تراز تجاری بخش کشاورزی را که اکنون منفی است ، به صفر برساند و انتظار می رود با حفظ منابع پایه این مهم به انجام برسد.