1

وزیر اجازه دسترسی به سامانه بازارگاه بدهد تا فساد آن را افشا کنم

رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: وزیر جهاد کشاورزی اگر اجازه دسترسی به سامانه بازارگاه ( توزیع نهاده های دامی) را به ما یا رسانه ها بدهد؛ مشخص می کنیم چقدر فساد دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم، محمدرضا مرتضوی رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در نشست خبری اظهار داشت : ارزان ترین آرد دنیا در ایران است. کیلوی ۷ هزار تومان است و واردات عملا معنایی ندارد که بخواهیم این محصول را از سایر کشور ها وارد کنیم به همین منظور باید شرایطی را فراهم کرد که صنایع آرد بتوانند به کار خود  ادامه دهند و دستمزد آنها به موقع پرداخت شود.

وی با اشاره به تغیبر مصوبه تنظیم بازار مبنی بر فروش سبوس گندم به قیمت آزاد و تعیین مجدد قیمت مصوب برای آن افزود: سبوس تنها ۶ درصد جیره غذایی دام را تشکیل می دهد و تاثیر زیادی در قیمت تمام شده محصولات دامداران ندارد.

وی ادامه داد: دامداران در جلسات قبل تنظیم بازار قبول کرده بودند  قیمت سبوس آزاد و در عوض قیمت شیر خام افزایش یاید با این حال چرا دوباره میخواهیم با تعیین قیمت مصوب برای  آن هزینه های گزافی را به اقتصاد کشور تحمیل کنیم .

وی تصریح کرد: وقتی اثری از ارز ۴۲۰۰ تومانی در سفره مردم معلوم نیست مشخص است این منابع به دست دلال ها رفته است.

مرتضوی با انتقاد از عملکرد سامانه بازار گاه گفت: در سامانه بازارگاه( سامانه توزیع نهاده های دامی) برای خودشان حواله صادر میکنند و این سامانه فساد دارد.

وی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی فعلی خود زمانی که رییس کمیسیون کشاورزی مجلس بود معترض این شکل اختصاص یارانه بود امید داریم اکنون نیز تجدید نظر داشته باشد.

او گفت: از وقتی بازارگاه شروع به فعالیت کرد و حواله بازی ها باشند قیمت مواد پروتئینی افزایش یافته و از دسترسی مردم خارج شده است.

وی گفت: وزیر جهاد کشاورزی اگر اجازه دسترسی به این سامانه با به ما یا رسانه ها دهد؛ مشخص می کنیم چقدر فساد دارد.

مرتضوی گفت: قیمت سبوس را ول کنیم، اقتصاد کارخانه های آرد نیز اداره میشود اما در صورتی که بیایم بعد از چند سال دستمزد آنها را پرداخت کنیم کارایی لازم را ندارد. 

رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی جدید کارخانه های آرد را به جای فروش سبوس به قیمت آزاد، روانه سازمان برنامه بودجه کرده است، آیا این خود شفاف سازی نیست، صنایع چه مشکلی با این امر دارند؛ آیا مشکل صرفا تاخیر در پرداخت مطالبات است گفت:حواله ای بودن خود فساد زا است و  ما دلمان نمیخواهد دولت پولی را پرداخت کند که عایدی برای سفره مردم نداشته باشد.

وی همچنین گفت: دستمزد و ما به التفاوت تهیه آرد سال ۹۹ هنوز پرداخت نشده است و کارخانه ها بدهی انباشته دارند. با عدم عرضه یارانه سبوس دولت نیز ۳ هزار میلیارد  پولش به جیب دلالان نمیرود

وی افزود: قیمت لبنیات ۳۰ و خرده ای درصد افزایش یافته د مصرف آن کاهش داشته است این نشان میدهد یارانه پرداختی در جای خود هزینه نشده است.

وی اظهار داشت: ما درباره منافع ملی صحبت میکنیم و موضوع اصلی آن نیست که کارخانه های آرد به جای دریافت دستمزد خود از برنامه و بودجه آن را با فروش سبوس تامین میکنند.

وی ادامه داد: کارخانه های آرد تا زمانی که توان داشته باشند به کار خود ادامه می دهند اما باید تجهیرات خود را تعمیر و به روز کنند اما منابعی برای این کار در اختیار ندارد.

وی یاد آور شد: در گذشته  شورای اقتصادی دولت  تصمیم گرفت که قیمت سبوس واقعی شود تا هزینه کارخانجات آرد تامین شود؛ این تصمیم بعد از اصلاح قیمت شیر انجام شد اما عده ای جلوی تغییر قیمت سبوس را گرفته اند، زیرا در مساله حواله بازی سبوس ذی نفع هستند.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: تسنیم