1

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:تهیه طرح آبخیزداری در ۱۱ میلیون هکتار در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی

محمود حجتی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۱ میلیون هکتار از اراضی کشور در یک برنامه ۱۰ ساله تهیه شده است که مراحل مختلف را طی می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمود حجتی امروز(شنبه) در حاشیه مراسم روز جهانی مقابله با سفره های زیرزمینی در جمع خبرنگاران افزود: این برنامه از طرح های محوری و اولویت دار برنامه اقتصاد مقاومتی، به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است و امیدواریم با پیش بینی های انجام شده و منابعی که در اختیار قرار می گیرد، آبخیزداری در حفاظت از خاک و زمین و احیای اراضی نتیجه بخش باشد.
وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به مصوبه های اقتصاد مقاومتی و تجهیزاتی که در اختیار قرار می گیرد، بتوانیم این طرح را سالیانه یک میلیون هکتار در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اجرایی کنیم.
وی یادآورشد: البته سال گذشته باوجود همه محدودیت ها، در سطح ۵۰۰ هزار هکتار موفق شدیم این طرح را اجرا کنیم که علاوه بر حفاظت خاک، جلوگیری از تبخیر آب، تقویت سفره های زیرزمینی و نفوذ آب در زمین و تغذیه سفره و خاک و همچنین جلوگیری از فرسایش خاک را در پی داشته است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز روز مبارزه جهانی با پدیده بیابان زایی است، افزود: طرح های بسیار خوبی به صورت همه جانبه در سطح کشور پیش بینی شده و در حال اجراست که بخش عمده آنها به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برمی گردد و بخش دیگر از طریق خدمات دولتی به طور غیرمستقیم همچون ارائه سوخت از طریق گاز طبیعی و توزیع کپسول های گاز توسط سازمان عشایری ارائه شده است.
وی تاکید کرد: همه این اقدامات کمک می کند تا فشار بر منابع طبیعی کاهش یابد.
حجتی در زمینه حذف دام از مراتع برای ایجاد تعادل نیز گفت: برنامه حذف دام مازاد از مراتع را در دستور کار داریم که خوشبختانه در این زمینه نیز موفقیت هایی کسب شده که عمده این اقدامات توسط سازمان جنگل ها به اجرا درآمده است.
به گزارش ایرنا، همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی امروز با حضور «سرج ناکوزی» نماینده فائو در ایران و «خداکرم جلالی» رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و تعدادی از مسئولان و فعالان بخش منابع طبیعی و محیط زیست در محل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برگزار شد.