1

وزیر جهاد کشاورزی: بازار گوشت و مرغ به‌زودی به ثبات می‌رسد

 وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه با تامین کافی نهاده‌های دامی، بازار مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز به زودی به ثبات و تعادل می‌رسد، گفت: تاکنون دانه ذرت معادل ۲۰۰ هزار تن بیشتر از پارسال تامین شده، جو به اندازه کافی وجود دارد و تا ۱۵ روز آینده نسبت به واردات کنجاله سویا اقدام خواهد شد.

کاظم خاوازی امروز (یکشنبه)‌ در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص افزایش قیمت اقلام پروتئینی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ در روزهای گذشته متاثر از افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول تهیه نهاده‌های دامی در کشور است و این وزارتخانه نیز همه تلاش خود را برای تامین مقدار کافی از این نهاده‌ها انجام داده است.

به گفته این مقام مسوول، فشارهایی که به دلیل تحریم‌ها روی کشور وجود دارد، به تامین این نهاده‌ها ضربه خواهد زد، زیرا در مقادیر بالایی مورد نیاز کشور است.

وی با اشاره به لزوم تامین حدود ۹.۲ میلیون تن دانه ذرت، بیان‌داشت: تاکنون دانه ذرت به میزان پارسال  و حتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تن اضافه‌تر تامین شده، جو به اندازه کافی وجود دارد و تدارک خوبی برای کنجاله سویا دیده شده است.

خاوازی خاطرنشان‌کرد: ‌تا حدود ۱۰ تا ۱۵ روز آینده خود وزارت جهادکشاورزی نیز نسبت به واردات کنجاله سویا اقدام خواهد کرد، ضمن اینکه وزارت صنعت و بانک مرکزی نیز در موضوع واردات دانه‌های روغنی به کشور حمایت‌های زیادی انجام دادند.

وی ادامه‌داد: وزارت جهاد کشاورزی مرحله بعد از سامانه «بازارگاه» تا رسیدن این نهاده‌ها به دست مصرف‌کننده نهایی را نظارت می‌کند و به نظر می‌رسد با این شرایط، بازار خیلی زود بتواند خود را پیدا کرده و تثبیت کند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: ‌اکنون قیمت‌هایی که تولیدکنندگان محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند، با حداقل سود است که در وضعیت کنونی کرونا جای تقدیر دارد.

وی ادامه‌داد: ‌به‌ویژه تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ، ضرر و زیان زیادی را تاکنون متحمل شده‌اند و گاهی اوقات با قیمت‌های پایین کیلویی تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان مرغ‌های خود را در اختیار کشتارگاه‌ها قرار دادند.

خاوازی گفت:‌ در یک حرکت ضربتی، به‌زودی بیش از ۲۰۰ هزار تن سویا وارد بازار کشور می‌شود، در بخشی دیگر نیز روزانه بین ۶ تا هشت هزار تن سویا روغن‌گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از نیاز کشور دانه روغنی وارد شده، تاکیدکرد: ‌از آنجایی که زنجیره تولید گوشت مرغ یک زنجیره پیوسته است، تامین نهاده‌ها نیز باید به طور پیوسته از سوی وزرات صنعت و با پشتیبانی بانک مرکزی انجام شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان