1

وزیر جهاد کشاورزی با حضور در صحن مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داد

محمود حجتی

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز مجلس به تعدادی از سوالات نمایندگان در رابطه با وضعیت کشاورزی در کشور پاسخ داد.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی لاریجانی پس از گزارش وزیر جهاد سوالاتی را از طرف نمایندگان مطرح کرد و از وزیر خواست تا به آنها پاسخ دهد.

یکی از سوالات در مورد آزاد کردن ثبت سفارش برنج بود که به تولید این محصول لطمه وارد می‌کند. سوال دیگری که لاریجانی مطرح کرد در مورد قیمت ۱۴۰۰ تومانی تمام شده شیر بود که کارخانجات مبلغ کمتری را به تولیدکنندگان پرداخت می‌کنند.

پرسش‌های دیگر رئیس مجلس مربوط به تولید محصولات تراریخته در کشور و تولید سیب و سیب‌زمینی بود که لاریجانی از حجتی خواست زمینه صادرات این محصولات فراهم شود.

در ادامه وزیر جهاد کشاورزی به این سوال‌ها پاسخ داد.

حجتی در مورد واردات برنج توضیح داد: واردات برنج از سال ۹۲ کاهش چشمگیری داشته به طوری که در سال ۹۲ واردات ۱٫۹ میلیون تن بوده، در سال ۹۳، ۱٫۲ میلیون تن بوده؛ در سال ۹۴، ۷۴۰ هزار تن و در سال ۹۵ که در آن قرار داریم ۱۹۱ هزار تن بوده است. تولیدکنندگان برنج داخلی تنها سالی که برنجشان را به خوبی فروخته‌اند سال ۹۴ بود.

او همچنین گفت: واردات برنج با محدودیت‌هایی همراه است. ثبت سفارش واردات مهلت خاصی دارد و کسی که بخواهد برنج وارد کند اگر بعد از ۳۱ تیرماه وارد گمرک شود نمی‌تواند برنجش را ترخیص کند. ما امیدواریم هیچ نگرانی‌ای برای تولیدکنندگان برنج کشور وجود نداشته باشد.

حجتی درباره نگرانی تولیدکنندگان شیر نیز عنوان کرد: متاسفانه شیر در سطح جهان با پس‌زدگی مواجه شده است. سال گذشته قیمت جهانی شیر در اطراف مرزهای ایران ۱۲۰۰ تومان بوده که امسال به ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است. شیر نیز صفات خاص بخش کشاورزی را دارد و تولیدکننده نمی‌تواند تولیدش را متوقف کند؛ در دنیا نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی می‌شود که در ایران هم باید این نگاه وجود داشته باشد. نمی‌توان تولید شیر و یخچال را یکسان در نظر گرفت.

او ادامه داد: ما روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن شیر را می‌خریم که شیرخشک تولید کنیم از سوی دیگر باید از طریق رسانه‌ها تحریک تقاضا کنیم. سرانه مصرف شیر در ایران ۱۰۰ لیتر است در حالی که متوسط مصرف جهانی ۱۵۰ لیتر است. کشورهای توسعه یافته تا ۲۵۰ لیتر شیر مصرف می‌کنند و حتی مصرف در برخی از کشورها به ۴۰۰ لیتر می‌رسد.

وزیر جهاد درباره محصول سیب نیز گفت: سال گذشته ۷۰۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی صادر شده اما صادرات خام سیب‌زمینی به مصلحت نیست و باید فرآوری شود. در مورد سیب درختی هم این محصول یکی از محصولاتی است که ما در تولید آن مزیت نسبی داریم. سال گذشته ۳٫۴ میلیون تن تولید کرده‌ایم اما از سال گذشته سیبی روی دست تولیدکنندگان نمانده است.

حجتی با اشاره به محصول چای توضیح داد که در سال جاری بیش از ۳۰ هزار تن چای تولید شده و صندوق سرمایه‌گذاری چای با ۶۰ میلیارد تومان سرمایه ایجاد شده است.

او گفت: ممکن است پول برگ سبز با تاخیر پرداخت شده باشد اما در دو سال گذشته چای سنواتی نداشته‌ایم و همه چای تولیدی مصرف شده است.

محصولات تراریخته نیز سوال دیگری بود که حجتی در مورد آن اظهار کرد: ذرت و روغن محصولات تراریخته هستند. برزیل، آمریکای شمالی و اخیراً هند و پاکستان محصولاتشان تراریخته است. ما در داخل هنوز محصول تراریخته تولید نکرده‌ایم. البته روی محصول پنبه کاری را برای افزایش قدرت بذر در مقابل بیماری‌ها انجام داده‌ایم که هنوز عملیاتی نشده و در حد پایلوت است.

حجتی همچنین با اشاره به واردات محصولات غذایی گفت: در سه سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار واردات محصولات غذایی داشته‌ایم که در سال گذشته به ۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد این یعنی تراز غذایی کشور علی‌رغم افزایش جمعیت در سال ۹۲ از منفی هشت میلیارد دلار به حدود منفی چهار میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده که این به معنی کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات غذایی است.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد بدهی در بخش بیمه نیز گفت: ما این بدهی را قبول داریم و در حال پیگیری هستیم اما متاسفانه دست دولت در این زمینه بسته است.