1

پرورش ماهی در قفس دریا نیازمند رشد سرمایه‌گذاری است

رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در سال‌های اخیر پرورش ماهی در قفس دریا به دلیل کمبود سرمایه مغفول باقی مانده است، گفت: اکنون برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و دستیابی به امنیت غذایی، نیازمند رشد سرمایه‌گذاری در این زمینه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ نبی‌الله خون‌میرزایی بخش شیلات را یکی از بخش های پرظرفیت کشور دانست و اظهار داشت: سال گذشته میزان تولید محصولات شیلاتی به یک میلیون و ۲۶۹ هزار تن رسید، در حالی که طبق برنامه باید میزان تولید به یک میلیون و ۳۷۳ هزارتن می رسید که این میزان تولید تحقق ۹۲.۵ درصدی تکلیف برنامه را نشان می‌دهد.

رییس سازمان شیلات ایران، علت تحقق نیافتن  ۱۰۰ درصدی برنامه را عقب‌ماندگی شیلات کشور در پرورش ماهی در قفس دریا دانست و افزود: پرورش ماهی در قفس در بخش شیلات تنها موردی است که در حوزه فعالیت‌ها مغفول مانده و پشتیبانی لازم از این بخش انجام نشده  است.

وی بیان‌داشت: طبق برنامه سال گذشته ۱۵۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس باید انجام می‌شد که ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن یعنی فقط هشت درصد آن محقق شد.

خون‌میرزایی گفت: بر اساس برنامه تولید ۲ میلیون تن پرورش ماهی در قفس دریا در سواحل شمالی و چهار میلیون تن در سواحل جنوبی تخمین زده شده بود.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌هایی که به ذخایر دریایی جنوب کشور وارد می‌شود غیرقابل جبران است، اضافه‌کرد: این در حالی است که با وجود ظرفیت مطالعه شده در پرورش ماهی در قفس دریا، با بیکاری و فشار بر منابع و ذخایر در جنوب کشور روبه‌رو هستیم که باید تدبیری برای آن اندیشید.

لزوم بکارگیری اراضی غیرقابل مصرف بخش کشاورزی در حوزه شیلاتی 

رییس سازمان شیلات ایران اظهار داست: پرورش ماهی در قفس دریا به عنوان یک طرح الگویی و ترویجی می‌تواند در مناطق محروم با مشارکت خانواده‌های کم‌بضاعت، جامعه صیادی غیرمجاز و بیکاران مناطق جزایر و نواحب جنوبی کشور اجرایی شود.

وی اضافه‌کرد: در این طرح ساماندهی می‌توان  از اراضی غیرقابل کشت در بخش زراعت و باغبانی که دارای آب شور و بافت نامناسب هستند، در افزایش ظرفیت شیلات کشور بهره برد.

خون‌میرزایی گفت: در سال‌های گذشته با حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان شیلات ایران از محل فنی، برخی نهادها و استانداری‌ها، پرورش ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی کشور توسعه یافت تا جایی که ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشت.

وی بر این باور است که با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش پرورش ماهی در قفس دریا در سواحل مکران و جزایر می‌توان علاوه بر دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، در چارچوب توسعه دریامحور می‌توان به ارزآوری خوبی رسید.

رییس سازمان شیلات ایران بیان‌داشت: به‌طور حتم دستیابی به برنامه تولید پرورش ماهی در قفس در سواحل شمالی و جنوبی کشور می‌تواند در تامین امنیت غذایی و منافع ملی اثر بسزایی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، طبق گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌های اولویت‌دار این وزارتخانه حمایت از طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی و منابع آبی آب‌های داخلی است.

پرورش ماهی در قفس‌های دریایی در کشور ما یک صنعت نوپا است، اما تجربه بسیار موفقی در دنیا به‌خصوص در کشورهای اسکاندیناوی و جنوب شرقی آسیا در این زمینه وجود دارد.

مطالعات اولیه این فعالیت و نمونه‌هایی از آن در کشور اجرا شده که به حدود ۲۰ سال گذشته برمی‌گردد، در سطوح خرد و در دریاچه‌های پشت سدها و کانال‌های آب‌رسانی زمین‌های کشاورزی طرح پایلوت این فعالیت، از گذشته دور شروع شد اما به‌طور جدی در سال ۹۲ کلید خورد. 

مطابق با برنامه ششم در سال ۹۸ رقم یکصد هزار تن، در سال ۹۹‏ حدود ۱۵۰ هزار تن و برای امسال ۲۰۰ هزار تن پرورش ماهی در دریا تکلیف شده است و برای افق ۱۴۰۴ حدود ۴۰۰ هزار تن پیش بینی شده است.

 البته طی این مدت، علاوه بر دریاهای شمال و جنوب، در دریاچه‌های سدهای داخلی هم استقرار پرورش ماهی در قفس انجام شد و تقریباً نیمی از تولید به دست آمده سال گذشته هم مربوط به این منابع آب‌های داخلی است.

براساس آمارها، حدود ۱۵ هزار تن ماهی در قفس‌های دریایی در سال ۹۸ تولید شد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا