1

پیش‌بینی افزایش سرمایه‌گذاری کشاورزی تعاونی ایران در موریتانی

سفیر جدید ایران در کشور موریتانی با حضور در کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، بیان داشت: اقتصاد کوچک و کم حجم کشور موریتانی، فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری و گسترش تعامل تجاری را برای فعالان کشاورزی در این کشور مهیا می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، هشتادوچهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی با حضور سفیر جدید ایران در کشور موریتانی برگزار و ظرفیت های طرفین برای گسترش سرمایه‌گذاری و هم‌افزایی تجاری بیان شد.

جواد ابو سفیر جدید ایران در کشور موریتانی با اشاره به موقعیت جغرافیایی این کشور، اظهار داشت: مهمترین حوزه‌ای که باید برآن تمرکز کرد، حوزه شیلات است.

وی ادامه داد: در این کشور ۲هزار صید آبزی صورت می‌گیرد که بیش از ۹۰ درصد آن صادر می‌شود.

وی افزود: نیازهای کشور موریتانی از منابع آبزی بسیار مهم است و این فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری در اختیار فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی مهیا می سازد.

ابو، با اشاره به منابع دامی این کشور خاطر نشان کرد: در این کشور بیش از ۳۰ میلیون دام وجود دارد، یعنی برای هر نفر ۸ دام دارد و از آنجایی که برنامه ای برای توسعه، بهره وری و… در این مورد ندارند، می‌توان با اتخاذ تدبیر لازم، در این حوزه نیز فعالیت کرد.

وی یادآور شد: مردم موریتانی امکانات و تسهیلات زیادی برای جذب سرمایه گذاری انجام می‌دهند و انتظار دارند که سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد.

سفیر جدید ایران در کشور موریتانی، ارائه مدل‌های پیشنهادی و تقاضاهای فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی بخش تعاون را برای نیاز سنجی و بررسی برای سرمایه گذاری در موریتانی را خواستار شد.

در این نشست، اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، ظرفیت‌ها و توانمندی حوزه کشاورزی بخش تعاون را به تفکیک در حوزه شیلات، دام، طیور، آبزیان، لبنیات و کشت فراسرزمینی بیان کردند.

مدیر عامل اتحادیه شرکت‌ها تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرم آبی کشور در این جلسه بیان داشت: برای سرمایه گذاری و احداث استخرهای خاکی برای پرورش ماهیان گرمابی و میگو در کشور موریتانی اعلام آمادگی می‌کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه، کاپیتان گیتی پسند معاون  اتحادیه‌ی سراسری تعاونی‌های صیادی ایران با معرفی ظرفیت‌های این اتحادیه، ابراز داشت: موضوع سوخت مسئله مهمی است که باید اطلاعات جامعی تهیه شود.

وی افزود: موضوع حمل و نقل، امکانات بندری و سایر اطلاعات مفید نظیر بررسی هزینه ها و گمرک که فعالان اقتصادی به آن نیاز دارند، باید در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد.

وی همچنین گفت: باید نیاز سنجی جامعی صورت گیرد تا نیازهای موریتانی هم بررسی شود تا براساس آن برنامه ریزی کنیم.

خاطرنشان می‌شود، تعیین مالکیت در کشور موریتانی سرمایه‌گذاران، کشت فراسرزمینی، لبنیات، دانش فنی و تاسیس دامداری‌های صنعتی به خصوص در دام سنگین، واردات دام و ژنتیک از سایر کشورها به موریتانی،  بررسی اکوسیستم کشور موریتانی، بررسی صنعت کنسرو، شیلات و آبزیان، خوراک دام و طیور، کشت‌های گلخانه‌ای و تولید روغن مهمترین موضوعات و محورهای گفتگو در این نشست بود.

موریتانی یازدهمین کشور در آفریقا محسوب می‌شود و در بخش شمال غربی این قاره قرار دارد. نواکشوت پایتخت موریتانی است و دارای فضای گردشگری بسیار جذابی است. بندر نوازیبو دومین شهر مهم در کشور موریتانی است. این کشور دارای بنادری است که موقعیت اقتصادی به خصوص وابسته به دریا را به خوبی شکل می‌دهد. این منطقه دارای رویکرد دقیق اقتصادی است. از سوی دیگر کشور موریتانی از سوی باختر با اقیانوس اطلس و از سمت شمال با صحرای غربی همسایه است.

این کشور با الجزایر هم مرز است و از سمت جنوب با سنگال نیز مرز مشترک دارد. مساحت کشور موریتانی در حدود یک میلیون و ۳۰ هزار هکتار اعلام شده است. ۹۰ درصد از این بخش توسط بیابان‌ها پوشیده شده است.

این‌ سرزمین‌ همچون‌ پل‌ رابط‌ بین‌ شمال‌ و غرب‌ آفریقاست‌ که‌ متجاوز از ۵۰ درصد خاک‌ آن‌ را شن‌زار تشکیل‌ می‌دهد. مناطق‌ جنگلی‌ کمتر از ۵.۲ درصد خاک‌ موریتانی‌ را شامل‌ می‌شوند.

سرویس خبری: کشاورزی